Nyhet! Gosa Syrah

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2019 16:17 CET

Nyhet! Lanseras 2 december 2019

Efter att vi i Sverige har bekantat oss med Gosa Monastrell vilken lanserades som boxvin för några år sedan, vinner nu producenten Juan Gil ytterligare en fast lansering på Systembolaget med art. 2538 Gosa Syrah, 119 kr.

Vingårdarna finns i regionen Jumilla som har ett skiftande klimat med heta somrar och långa kalla vintrar med stora temperaturskillnader mellan dag och natt. Jordmånen är näringsfattig, men blandningen av sand, kalk och sten gör att den blygsamma men livsviktiga mängd vatten som faller i området hålls kvar i jorden. I det soliga, karga landskapet trivs Syrahdruvan som utvecklar djup, koncentrerad frukt och frisk syra.

Vinunic AB

Vinunic AB är en del av holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som WineWorld AB, The Wineagency AB, Quaffable och Valid Wines även ingår.