Nytt spännande vin från Louis Jadot!

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2017 16:58 CEST

Maison Louis Jadot producerar viner som ständigt räknas bland toppskiktet i Bourgogne. Ofta handlar det om dyrbara sällsyntheter i små upplagor men nu kommer ett helt nytt, spännande och prisvänligt rödvin - Coteaux Bourguignons – i den enastående årgången 2015.

Jadot tillverkar vin under mer än 150 olika etiketter och hör till storheterna i Bourgogne. Många av vinerna görs i extremt små upplagor, ibland endast några hundratal flaskor och priserna på de eftersökta rariteterna blir därefter.Men hantverksskickligheten är lika imponerande när det kommer till viner i lite större upplaga.

Nyheten Coteaux Bourguignons ger alla möjligheten att få prova på upplevelsen av Bourgogne till ett pris som är bråkdelen av vad det brukar kosta – och dessutom i den lysande årgången 2015.

Experterna jämför redan årgången med 2005 som anses vara en av de bästa under senare tid. Idealiska väderförhållanden hela vägen fram till skörd gav små druvor med tjocka skal, fyllda med koncentration och mogna tanniner.

Coteaux Bourguignons är en appellation som skapades 2011 och omfattar hela Bourgogne, från Chablis i norr till Beaujolais i söder. Louis Jadots röda Coteaux Bourguignons är ett helt nyskapat vin av druvor från utvalda vingårdslägen som perfekt speglar karaktären av de två druvor som ingår

i vinet. Bourgognes stora rödvinsdruva Pinot Noir har förstås huvudrollen och samspelar harmoniskt med Gamay som får allt större uppmärksamhet i takt med att vinerna från Beaujolais nått allt högre kvalitetsnivåer. I premiärårgången 2015 bjuder de tillsammans generöst på den genuina smaken av Bourgogne. Coteaux Bourgignons är ett ungt och livligt vin fyllt med smaker av mogna röda bär, avrundade tanniner och en fin, uppfriskande syra. Vinet är färdigt att dricka nu och något år framåt. Servera det gärna lite svalt till grillat kött eller pasta.

Louis Jadot Coteaux Bourguignons 2015 lanseras i Systembolagets beställningssortiment den 23 augusti.

Nr 79047 Louis Jadot Coteaux Bourguignons 2015, 119 kr

750 ml, alk 13%