Premiär för Guigal Crozes-Hermitage 2014

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2017 10:00 CET

Ingen har skapat fler 100-poängsviner än franska toppfirman Guigal, som utan konkurrens kan koras som inofficiell världsmästare i rödvin. 1 mars är det premiär i beställningssortimentet för ännu ett toppvin, Crozes-Hermitage i nya årgången 2014. Mästervinmakaren Philippe Guigal sammanfattar sitt nya vin med ett enda ord – superbt!

Crozes-Hermitage är ett av Guigals allra viktigaste viner där man år efter år levererar ett högklassigt vin med mycket anspråkslös prislapp. Årgång 2014 är dessutom prissänkt med tjugo kronor, vilket gör det extra prisvärt.

Crozes-Hermitage är norra Rhônedalens största appellation och omger prestigedistriktet Hermitage – ”storebror” vars viner är betydligt dyrare och kräver längre lagring.

För att försäkra sig om absolut toppkvalitet erbjuder Guigal mer betalt än alla andra för riktigt bra druvor. I årgång 2014 har man lyckats köpa Syrahdruvor från gamla stockar och av exceptionell kvalitet från ett antal nykontrakterade odlare.

Philippe Guigal har just lagt sista handen vid den slutliga blenden och rapporterar om ett vin som han beskriver som en superb, förförisk fruktbomb, ovanligt silkemjuk för att vara ett vin från norra Rhône. Guigal exporterar sina viner till mer än hundra länder, men det är Sverige som får äran att vara premiärland för firmans Crozes-Hermitage 2014.

Vinet är till 100 procent baserat på Syrah och har lagrats 24 månader på fat från Guigals eget tunnbinderi. Doften är generös och fruktig med inslag av svarta vinbär, björnbär och hallon. Smaken är mustig och kryddig med toner av mörka bär, lakrits och fat. Eftersmaken är lång med en fin, typisk pepprighet. Passar utmärkt till smakrika rätter av nötkött eller vilt. Vinet kan drickas nu men utvecklas ytterligare med lagring upp mot tio år.

Guigals Crozes-Hermitage 2014 finns tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment från 1 mars.

Nr 78977 E. Guigal Crozes-Hermitage Rouge 2014, 75 cl, 165 kr

”Kvalitet till varje pris” är vår slogan och samtidigt vår affärsidé. Det betyder att det sortiment, som vi för drygt tjugo år sedan började bygga med enbart de bästa vinerna från de bästa producenterna som grund, nu fått rejäl djup och bredd. Vi erbjuder inte bara världens mest exklusiva viner utan samtidigt några av Systembolagets mest sålda. I vårt sortiment finns i dag det bästa från alla betydande vinländer.