Topprankade Mulderbosch Sauvignon Blanc fyller 25 år och firar med den bästa årgången någonsin!

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2017 17:01 CEST

”Rikare och mer komplext än någonsin, kraftfullt och uttrycksfullt med bra syra, grattis alla vinkonsumenter!”

Så presenterar vinmakaren Adam Mason nya årgången 2017 av Mulderbosch Sauvignon Blanc som nu finns i Systembolagets beställningssortiment. Jubileumsvinet är för alla som älskar högklassig Sauvignon Blanc. Vinet fyller 25 år och redan de första rapporterna från Mulderbosch skvallrade om att något extra var på gång med årgång 2017. Svala nätter och lagom varma dagar utan extrem hetta gav druvorna högre smakkoncentration än normalt. Även regnet var perfekt doserat, små mängder gjorde att rankorna inte behövde stressas av torka och levererade friska och välmående druvor.

Mulderbosch Sauvignon Blanc jästes och lagrades ursprungligen på ståltank, men sedan några år tillbaka får ca en femtedel av vinet vila på sin jästfällning i neutrala, 500-liters franska ekfat -inspirerad av husets prestigeversion ”1000 Miles” som är till hundra procent fatlagrat. Resultatet är ett mer komplext vin som har hela den druvtypiska fräschören kvar. Mulderbosch Sauvignon Blanc 2017 är ett krispigt och komplext vin med inslag av krusbär, tropisk frukt och citrus, samt rik, avrundad textur och lång eftersmak.

Passar utmärkt till fisk, skaldjur, kyckling och getost.

Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment.

Nr 75391 Mulderbosch Sauvignon Blanc 2017, 109 kr

750 ml, alk 13,5%