Bristande säkerhet för tågresenärer

Hjärtstare måste finns på alla tåg

Under veckan som gick inträffande två händelser som gör att man ifrågasätter säkerheten för tågresenärer, En ung kvinna blev antastad på ett regionaltåg mellan Borlänge och Ludvika. Händelsen är enligt Falu-Kuriren polisanmäld, På ett tåg mellan Göteborg och Kungsbacka insjuknade en resenär. Personalen drog i nödbromsen med ett långt stopp som följd.

Vi har fått brev från en kvinnlig resenärer som känner stor oro varje gång hon sitter ensam i förstaklasskupén i kvällståget mellan Borlänge och Mora. En resa på cirka 90 minuter.

På de flesta tåg "gömmer " sig biljettkontrollören efter viseringen. Vi har noterat att kontrollören i regionaltågen sätter sig hos föraren.

På de flesta av SL:s pendeltåg sker ingen biljettkontroll ombord. Det betyder att resenärerna inte har någon som helst möjlighet att i ett nödläge komma i kontakt med personalen för att exempelvis beställa en ambulans.

Lyckligtvis tycks det vara lungt ombord på både fjärrtåg och regionaltåg men det är ingen garanti att det inte händer något i framtiden.

Vi föreslår att Transportstyrelsen engagerar sig i resenärernas trygghet ombord på tågen och kräver att det ska finnas en hjärtstartare ombord och att det ges möjilghet för resenärerna att alltid snabbt komma i kontakt med personalen.

Idégruppen Vi Resenärer

PS Arlanda Express och SJ;s snabbtåg är utrustade med hjärtstartare.

• tåg
  • hjärtstartare