Det går att undvika tågkaos

Metro skrev häromdagen om det tågkaos som inträffar under kommande helg. Då är det tågstopp mellan Stockholm och Södertälje. För de som reser med fjärrtåg innebär detta längre restider och ändrade avgångs- och ankomsttider samt för många en bussresa mellan Cityterminalen och Södertälje Syd.

Restiderna kan förlängas med upp till två timmar meddelar SJ. De som köpt biljetter ska ha fått de nya tiderna samt information om eventuellt byte mellan buss och tåg i Södertälje. SJ kommer att ha personal ute som ger råd och anvisningar. De som ännu inte köpt biljett hittar detaljerad information på denna länk. SJ-info

Veolia har valt lösningar som innebär att resenärerna inte behöver byta till buss. Deras information finns på Veolia-info

Extra besvärligt blir det för de som reser med regionaltågen Linköping-Gävle. För att underlätta för dessa resenärer sätter Swebus in extra turer Stockholm-Nyköping-Norrköping. Swebus-info

På en undanskymd plats på SJ:s hemsida hittar man information om att det blir avstängningar även under Allhelgonahelgen. Det är en av årets stora reshelger, vilket betyder problem för ett mycket stort antal tågresenärer. Nu säger Trafikverket till Vi Resenärer att avstängningen bara gäller ett av de två spåren över Getingmidjan i Stockholm. På frågan om varför man valt just denna helg, kan ansvarig inte ge något svar på. "Detta bestämdes för två år sedan".

Tågtrafiken söderut från Stockholm är i första hand avsedd för arbets- och skolpendling samt för tjänsteresor till/från Norrköping, Linköping och Göteborg. Då är det naturligt att man väljer helger för stora jobb, men varför har Trafikverket valt en av de stora trafikhelgerna?

Fritidsresenärerna kommer alltid i andra hand och på tredje när man räknar in godstrafiken. Det är ett skäl till att det är trångt på vägarna under helgerna.

Kollektivtrafikbranschen präglas av bristande samarbete trots att man i projektform försöker åtgärda detta: Om SJ planerat ersättningstrafiken tillsammans med Swebus, Flygbussarna och andra intresserade bussbolag kunde det sett ut på detta sätt:

Med direktbussar Eskilstuna-Strängnäs-Södertälje-Cityterminalen-Arlanda samt Linköping-Norrköping-Södertälje-Cityterminalen-Arlanda (körs nu delvis av Swebus) skulle många resenärer erbjudas bekväma resor och rimliga restider. Målsättningen bör vara att man i största möjliga mån ska undvika att resenärer tvingas byta färdmedel under en resa.

Kostnaderna för denna busstrafik ska Trafikverket givetvis stå för. De är en spottstyver i förhållande till kostnaden för den 1,4 km långa tågbro över spåren i Årsta som är anledningen till helgens tågstörningar.

Trafikskribent