Fritidsresenärer är inte välkomna att ta tåget!

Planering av bussersättning vid Cityterminalen

Skärtorsdagen är en stor resdag. Trots det sätter SJ inte in några extra resurser på bland annat Dalabanan, d.v.s. linjen Stockholm-Mora. Det är helt fullsatt på de allra flesta avgångarna från Stockholm.  Swebus har satt in en extra avgång och när detta skrivs finns det ett tiotal platser kvar.

Trafikverket har i flera år stängt av viktiga bansträckor under påskhelgen. I fjol var det söder om Stockholm och i år är det stopp på Mälarbanan, d.v.s. Stockholm-Enköping-Västerås. I år gäller avstängningen en hel vecka och påverkar därmed även pendlarna. Resenärerna hänvisas till bussar mellan Stockholm och Kungsängen, där byte till och från tåg sker. För resenärer till/från Enköping och Västerås blir restiden ordentligt förlängd plus att det är obekvämt att behöva byta färdmedel under en kort resa. Resenärer till och från Ludvika skulle kunna åka över Borlänge men stoppas av att det är fullsatt på många tåg Stockholm-Borlänge.

Järnvägssystemet i vårt land är enligt ledande politiker avsett för pendlare och godstrafik i första hand.. Fritidsresenärer är inte välkomna, vilket framkommer tydligt när Trafikverket väljer tidpunkter för avstängning. Det kostar inget för Trafikverket och tågbolagen  att stänga av för fritidsresenärer till skillnad för ett stopp som drabbar avtalsbundna godstransporter.

SJ:s fordonskapacitet har utökats ordentligt de senaste åren genom tillkomsten av snabbtåget SJ 3000. Trots detta sätter man inte in vare sig extratåg eller fler vagnar under kommande helg. Detta är också ett bevis på att fritidsresenärer inte är önskvärda.

Pendlare är bra resenärer då de inte reser med så mycket bagage. De är också vana resenärer. Barnfamiljer är vanligen "sällanresenärer". De har mycket bagage som skall lastas på och av buss och sedan på och av ett tåg vid ersättningstrafik. Genom att de är ovana resenärer ställer de många gånger krav, som är jobbiga för personalen.

De bussar som SJ använder är turistbussar med höga insteg och mycket trånga säten. Det är inget för varken barnfamiljer eller äldre personer.

Trafikverket varnar för hög belastning på vägarna mellan Stockholm och Dalarna och risk för olyckor. För de flesta som vill resa upp till Dalarna finns inget  alternativ till bilen på grund av Trafikverkets och SJ:s syn på fritidsresandet.