Inlåst i timmar utan tillgång till hjälp!

Hjärtstartare räddar liv. Hjärt– och Lungfonden arbetar hårt med att sprida detta budskap och se till att det finns hjärtstartare på arbetsplatser och offentliga platser. Det ska vara lika vanligt med hjärtstartare som med brandsläckare.
  Tyvärr lyssnar många trafikbolag inte på detta utan kör sina tåg utan hjärtstartare. De gör det trots att de vet att resenärerna kan bli inlåsta i flera timmar om kontaktledningen ramlar ned. Och det gör den relativt ofta.
   Tåg i Bergslagen och Arlanda Express har hjärtstartare i alla tåg. SJ har hjärtstartare i snabbtågen men inte i IC-tågen, Uppsalapendeln, regionaltågen och nattågen. Övriga tåg som  pendeltågen, Snälltåget, Blå Tåget m fl körs utan hjärtstartare ombord.
  Helt nyligen fick hundratals resenärer i Skåne sitta inlåsta i havererade tåg i timmar. Tre pendeltåg i Skåne blev nyligen strömlösa efter att ett av dem rivit ned en kontaktledning. Resenärer i två av tågen evakuerades inom två timmar. För resenärer i det tredje tåget tog det tre timmar innan de kunde lämna tåget.  Att resenärer låses in i timmar beror på att samhällets resurser, som räddningstjänsten, inte anlitas i första hand.
  Det är inte första gången resenärer låses in i tåg i timmar. Det händer flera gånger varje år. Alla som åker tåg löper risken att bli inlåsta. Förutom inlåsningen drabbas resenärerna ofta av att toaletterna slutar fungera.
  Ännu så länge har inte någon resenär insjuknat under inlåsningen men det kommer sannolikt att hända. Inga pendeltåg har i dag hjärtstartare ombord och det finns inga knappar att trycka på för att få kontakt med personalen.
  Att resenärer låses in beror helt på att Räddningstjänsten inte kallas in utan att Trafikverket tror sig kunna klara att evakuera resenärer på egen hand. Trafikverket bygger sin insats på att en viss person, elskyddsutbildad, ska komma och säkra elledningarna. Innan dess händer ingenting. Vid en händelse i Stockholm för något år sedan fastnade denna person i biltrafiken och evakueringen drog ut på tiden.

Svårt i många tåg att nå personalen!
Enligt Trafikverkets rutiner ska lokförare eller ombordpersonal kontakta Räddningstjänsten om en resenär blir allvarligt sjuk.
  Hur når medresenärer till en sjuk person lokföraren? Ska han dra ned ett fönster och vinka mot loket för att försöka få lokförarens uppmärksamhet?
  Hur nås någon i ombordpersonalen? I pendeltågen i Stockholm sitter det en person inlåst i en förarhytt i mitten av tåget. Hur nås denna person?  Andra bolag, som Tågkompaniet, har en ombordanställd som hela tiden rör sig bland resenärerna. När vi testade Upptåget i somras satt den ombordanställde i förarhytten nästan hela resan. Pendeltågen i Skåne har dock personal som hela tiden kan nås av resenärerna.
Ring 112 om något inte händer!
Varför ska tågresenärer inte få det skydd som samhället ställer upp i form av räddningstjänsten? Självklart ska tågpersonalen direkt ringa 112 när tåget havererat. Räddningstjänsten har den  kunskap och erfarenhet som fordras för att skyddsjorda elledningar och hjälpa resenärer ut från tåget.
  Resenärerna ska direkt informeras om att räddningstjänsten larmats och att de kommer inom en viss tid. Om denna information inte ges ska resenärerna på egen hand ringa 112.  Det bör finnas anslag om detta på tåget.

Det måste finnas hjärtstartare på alla tåg. Resenärer med svagt hjärta bör undvika att åka med tåg som inte har hjärtstartare ombord. Vidare måste man förhindra inlåsning i havererade tåg på mer än 30 minuter. Man ringer 112.

• hjärtstartare kampanj