Måste vi ta bilen till jul?

Bilisterna tvingas ut på hala vägar!                 Foto: Trafikverket

Finns det några alternativ till bilen för resan till jul?

Ja, det är en fråga som kanske främst barnfamiljer ställer sig. För barnen skulle en tågresa vara betydligt roligare än att sitta fastspända i baksätet. Även skönt för de vuxna att slippa turas om att köra på hala och snöiga vägar.

I Norge sätter man in över 24 000 extra sittplatser i jul- och nyårstrafiken. Det sker genom att fler vagnar sätts in i ordinarie tåg och genom att man sätter in extratåg. "Vi gör allt vi kan för att få folk ut till var de kommer att fira juli på ett bekvämt och miljövänligt sätt", säger chefen för persontåg, Tom Ingelstad, NSB.

I Finland förstärks trafiken med ett antal biltåg. De avgår från en station utanför Helsingfors som är byggd för lastning och lossning av bilar samt för service till de bilister som väljer att ta bilen med sig på tåget.

I vårt land rullar tågen nästan som vanligt under de stora resdagarna kring jul och nyår. En av dessa stora resdagar är lördagen den 21 december. Då körs tågen i princip efter vanlig lördagstidtabell. Sannolikt förstärks vissa tåg med någon vagn, men några extratåg sätts inte in. Redan i dag är det fullbokat i 2 klass på direkttåget Stockholm-Mora, som vanligen körs med halv kapacitet i antal sittplatser. På två veckor borde SJ hinna planera in ett extratåg så att alla som vill ta tåget till Dalarna kan göra det.

På södra stambanan, Stockholm-Malmö, är det redan fullbokat i några avgångar från Stockholm på förmiddagen.

SJ kan inte skylla på fordonsbrist i och med att de nya snabbtågen är i drift. De utökade den totala sittplatskapaciteten med närmare 50 %.

För bilisterna skulle tågen kunna vara ett alternativ till bilen i många situationer. Men då krävs att tågbolagen är på alerten och tar tillvara på de stora resebehoven. Tills bolagen insett detta är det bilen som gäller även i det värsta vintervädret.

Nyhetsbrevet Vi Resenärer
www.vireser.se