Press release -

VIRONOVA ERHÅLLER EUREKA BIDRAG OM 800 000 kr FÖR UTVECKLING AV SNABBMETOD FÖR ATT HITTA FISKVIRUS

Stockholm, SVERIGE- 23 oktober, 2008. Ett samarbetsprojekt (VIDIA-FISH), som skall koordineras av Vironova AB med mål att utveckla nya tekniker och rutiner för snabb och tillförlitlig diagnos av virus hos fiskar och mollusker i Marocko, har tilldelats EUREKA status. Deltagarna i projektet är Institut National de la Recherche Halieutique (INRH (Marocko,), Patogen Analyse AS (Norge) och Vironova AB (Sverige). Inom projketet kommer INRHs expertis inom akvakultur och fiskpatology, samt dess nätverk för insamlande av prover att kombineras med Patogens expertis inom virusdiagnostik s.k. Real-Time Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) och Vironovas mjukvara för virusdetektion, som erbjuder snabb identifikation av ett flertal virustyper med hjälp av transmissionselektronmikroskopi. Vironova erhåller 800 000 kr i finansiellt stöd från VINNOVA för projektet, som har en löptid om tre år.

Genom att kombinera kompetensen hos de tre projektdeltagarna bedöms projektet ha stora möjligheter att ta fram nya diagnostiska metoder att användas inom fiskodlingsindustrin. Ett ytterligare mål för projektet är att erbjuda en metod för att upptäcka nya eller hittills okända virus, som infekterar både vilda och odlade fiskar.

"Dethär ger Vironova en unik möjlighet att samarbeta med två mycket väl ansedda organisationer såsom INRH och Patogen och ger ytterligare bevis på förtroende för Vironovas teknologi för analys och detektion av virus", säger Mohammed Homman, grundare och VD för Vironova, och fortsätter "Vi är stolta att kunna knyta samman två kontinenter i detta samarbete, som skall generera resultat som fiskodlingsindustrin i hela världen får nytta av".

Marknadspotentialen för virusdetektion i maritima djur är stor. Virussjukdomar är ett problem som växer i takt med fiskodlingsindustrin. Under de senaste 50 åren har fiskodlingsindustrin vuxit från en produktionsnivå om ca 1 miljon ton i början av 50-talet till över 59 miljoner ton till ett värde av över 70 miljarder US dollar år 2004. Utifrån den förutspådda befolkningstillväxten de två närmaste decennierna uppskattas att ytterligare 40 miljoner ton marint producerad mat kommer att behövas för att upprätthålla dagens per capita konsumtion. Sjukdomar, speciellt sådana som förorsakas av virus, är ett allvarligt hot mot en hållbar produktion av många fiskarter och kan därför medföra stora ekonomiska förluster. T.ex. i Norge förorsakar virussjukdomar i fiskodlingsindustrin ett exportbortfall om ca 2 miljarder NOK varje år.

De unika produkter och tjänster som skall utvecklas i VIDIA-FISH -projektet kommer att bidra till att begränsa och i vissa fall förhindra dessa ekonomiska förluster och anses därför ha en stor marknadspotential.

Om Vironova

Vironova är baserat i Stockholm, Sverige, och är en ledande utvecklare och innovatör av patenterad bildanalysteknik för snabbare och mer tillförlitlig virusdiagnostik samt effektivare läkemedelsutveckling. För mer information, vänligen besök www.vironova.com.
Vironova driver idag ett flertal projekt där nya bildanalystekniker utvecklas för att hitta och identifiera olika virus som drabbar människor och djur. Det enskilt största projektet rör virus som anses vara de mest skadliga vid eventuella epidemiska eller pandemiska utbrott. Läs mer om projektet på www.panvirushield.com.

För ytterligare information, kontakta
Mohammed Homman, grundare och VD, Vironova AB, +46 (0)87026790, ceo@vironova.com eller
Emmanuel Tupin, PhD, Senior Scientist, Vironova AB, +46 (0)761090196, emmanuel.tupin@vironova.com

• Market, Stock market