Här är vinnarna i Visas första europeiska Everywhere Initiative-tävling

Här är vinnarna i Visas första europeiska Everywhere Initiative-tävling

Köpenhamn – Money 20/20 – 27 juni 2017 – Visa Inc. (NYSE: V) tillkännagav idag vinnarna i sin första europeiska Everywhere Initiative-tävling där tre start-up-företag får dela på en prissumma på totalt €100,000. Priset får de för sina vinnande bidrag inom tre kategorier som, förutom pengarna, ger möjligheten att utnyttja VISAs API:er i samarbete med mentorer och tekniker på chefsnivå. De vinnande kategorier som får €25 000 var är:

• Bitemojo (Israel) - Utmaning i lokalsamhället. De presenterade "Visa Bite", en app där du med hjälp av din mobil, skapar en självstyrd ”matupptäckare”.
  • Kompas (Storbritannien) - Utmaning vid regionala resor. Deras app "Dependable City Exploration" använder maskininlärning för att personifiera innehåll baserat på individuella preferenser och intressen.
  • Fly Money (Israel) - Utmaning vid internationella resor. Deras förslag ger ett API som gör det möjligt att jämföra och välja lösningar för resekostnader samtidigt som en konsument bokar ett flyg med en resebyrå eller ett flygbolag.

Kompas vann ytterligare 25 000 euro för bästa övergripande förslag.

Jim McCarthy, Executive vice president, innovation and strategic partnerships på Visa delade ut priserna vid årets Money 20/20-konferens i Köpenhamn och sade: "Vi på Visa letar efter nya sätt att genomföra betalningar. Det är därför vi engagerar oss i uppstartssamhället genom Visa Everywhere Initiative, för att hitta nya, friska idéer och på det sättet driva mot affärsmål och förbättra konsumenternas upplevelser. Vi ser fram emot att arbeta med dessa företag och ge dem tillgång till våra API:er via Visa Developer Platform och därmed hjälpa dem att ta sina idéer till nästa nivå."

Den europeiska delen av Visa Everywhere Initiative tillkännagavs på Mobile World Congress i februari och började ta emot förslag i april i de tre kategorier som beskrivs ovan. Efter att mottagandet av tävlingsbidrag avslutades i maj valde Visa fem finalister från var och en av kategorierna och bjöd in företrädare från varje företag till Money 20/20-konferensen i Köpenhamn för att lägga fram sin idé framför en panel av domare bestående av chefer från Visa samt Davide Rigamonti från CornerCard, Birte Quitt från Erste Group och Ohad Maimon från Leumi Card. Vinnarna tillkännagavs av McCarthy i en presentation till start-up-företag på konferensens Sixth Stage, speciellt utsedd för uppstartssamhället.

Sedan programmet lanserades i USA 2015 har mer än 1 500 start-ups i Nordamerika, Sydamerika, Europa och Asien deltagit.

Hitta mer information om tävlingen här.

Om Visa Everywhere Initiative
Visa’s Everywhere Initiative är ett innovationsprogram som syftar till att uppmuntra “the next big thing” inom betalningslösningar, i ett skede då betalningsindustrin befinner sig i ett skifte från fysiska plastkort till digitala lösningar och nya aktörer ansluter sig till traditionella betalningsaktörer. Programmet lanserades i USA 2015, och tills idag har närmare 1 000 start-ups tillsammans samlat in 1.7 miljarder dollar i finansiering, med 60 finalister och 14 utvalda vinnare.

År 2017 var första gången som tävlingen hölls i Europa och den var öppen för företag från 19 marknader, inklusive: Österrike, Bulgarien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Israel, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz, Nederländerna, Storbritannien, Turkiet.

Om Visa:

Visa Inc. (NYSE: V) är ett globalt teknikföretag som möjliggör snabba, säkra och pålitliga elektroniska betalningar mellan konsumenter, företag, finansiella institutioner och myndigheter i över 200 länder. Vi tillhandahåller ett av världens mest avancerade nätverk för betalningsprocesser – VisaNet – vilket har kapaciteten att hantera mer än 65 000 transaktioner per sekund, samt skyddar konsument mot bedrägerier och ger handlare garanterad betalning. Visa är ingen bank och ger inte ut kort, krediter eller beslutar om avgifter för konsumenter. Visas innovationer gör det möjligt för finansiella institutioner att erbjuda sina kunder större valmöjligheter: att betala direkt med ett debetkort, betala på förhand med ett Prepaid-kort eller att kunna betala senare på kredit. För mer information, besök https://usa.visa.com/about-visa.html, visacorporate.tumblr.com and @VisaNews