Start-ups från hela Europa bjuds in av Visa för att tävla med framtidens betalningslösningar

Visa utmanar start-ups och innovativa företag inom fintech på nitton europeiska marknader att delta i den första europeiska omgången av tävlingen Everywhere Initiative, som lanseras idag. De tävlande har möjlighet att vinna upp till 50 000 Euro (drygt 460 000 kronor) i bidrag till utvecklingsprogram som tas fram tillsammans med Visa, eller genom partnerskap med Visas kunder inom den finansiella sektorn. Vinnarna kommer ges möjlighet att vidareutveckla sina idéer med hjälp av mentorer och tekniker samt få tillgång till Visas API:er via Visa Developer Platform.

Visas första Everywhere Initiative genomfördes i USA 2015. Tävlingen är utformad för att uppmuntra till innovationer inom betalningsområdet, nu när branschen genomgår ett skifte från fysiska plastkort till digitala lösningar. Hittills har närmare 1 000 deltagande start-ups tillsammans samlat in 1,7 miljarder dollar i finansiering. Visa kommer i år arrangera Everywhere Initiative, förutom i Europa, också i Nordamerika, Latinamerika och i Asien.

Berättigade deltagare i Europa uppmanas att lämna in affärsförslag enligt ett eller flera av de teman som presenteras på Everywhere Initiatives webbsida website:

• Lokala samhällsutmaningar: Hur kan digitala betalningslösningar bidra till att skapa produkter som sammanför människor och berikar lokalsamhällen?
  • Regionala utmaningar: Hur kan mobil teknik och anslutna enheter förändra upplevelsen av resor mellan olika städer?
  • Internationella reseutmaningar: Hur kan nya produkter och tjänster, som bygger på Visa’s API:er, skapa en mer sömlös internationell reseupplevelse?

- Konsumentupplevelsen är själva kärnan inom betalningsindustrin, en sektor som accelerar och utvecklas snabbare än någonsin, pådriven av ny teknik. Genom tävlingar som Visa’s Everywhere Initiative, uppmuntrar vi till teknisk innovation för att skapa en större acceptans och uppmärksamma ännu smidigare lösningar för konsumenten. Vi har valt att fokusera på det lokala samhället och reseupplevelser med förhoppning om att kunna förbättra vardagslivet för alla människor, var de än befinner sig. Vi har kunnat se framgångsrika resultat av detta på andra sidan Atlanten, och ser nu fram emot att välkomna ansökningar från innovativa europeiska start-ups, på jakt efter finansiering och givande samarbeten för att hjälpa dem utveckla riktigt bra idéer, säger Bill Gajda, Senior vice president och ansvarig för innovation och strategiska partnerskap.

Ansökningsperioden sträcker sig från den 10 april till den 17 maj 2017. Finalisterna kommer att få presentera sina bidrag inför en panel i Köpenhamn på Money 20/20 den 26 – 28 juni 2017.

För mer information om tävlingen, läs här.

Om Visa:

Visa Inc. (NYSE: V) är ett globalt teknikföretag som möjliggör snabba, säkra och pålitliga elektroniska betalningar mellan konsumenter, företag, finansiella institutioner och myndigheter i över 200 länder. Vi tillhandahåller ett av världens mest avancerade nätverk för betalningsprocesser – VisaNet – vilket har kapaciteten att hantera mer än 65 000 transaktioner per sekund, samt skyddar konsument mot bedrägerier och ger handlare garanterad betalning. Visa är ingen bank och ger inte ut kort, krediter eller beslutar om avgifter för konsumenter. Visas innovationer gör det möjligt för finansiella institutioner att erbjuda sina kunder större valmöjligheter: att betala direkt med ett debetkort, betala på förhand med ett Prepaid-kort eller att kunna betala senare på kredit. För mer information, besök https://usa.visa.com/about-visa.html, visacorporate.tumblr.com and @VisaNews