Visa stärker sin betalteknik med nytt förvärv

Visas (NYSE: V) förvärv av tokeniseringstjänsterna och biljettsystemet från Rambus (NASDAQ: RMBS) är klart.

Rambus utvecklar teknik som levererar data snabbt och säkert och den kommer stärka Visas tokeniseringstjänster för online- och realtidsbetalningar. Nu blir det möjligt att använda digitala id:n, så kallade tokens, vid fler transaktioner än någonsin och på ännu fler marknader.

– Visa Token Service (VTS) används redan idag av butiker, finansinstitut och företag inom transport över hela världen. Tokenisering är en separat krypteringslösning där kortinformation ersätts av en unik och dynamisk kod – en token – som används i betalningsprocessen i stället för kortinformationen, vilket skyddar konsumenten. Med förvärvet av Rambus tar vi detta område vidare ett steg till och breddar oss till att att nå nya marknader, säger Henning Holtan, chef för Visa i Norden och Baltikum.

Men förvärvet bidrar inte bara till Visas tokeniseringstjänster. Rambus digitala biljettsystemet och långa erfarenhet inom utveckling av kollektivtrafik kommer hjälpa Visa att fortsätta leverera enkla och säkra betalningar för transportföretag och resenärer runt om världen.

Om Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digital betalning. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalningsnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vårt avancerade globala bearbetningsnät, VisaNet, erbjuder säkra och pålitliga betalningar runt om i världen och kan hantera fler än 65 000 transaktionsmeddelanden varje sekund.

Vårt ständiga fokus på innovation är en katalysator för den snabba tillväxten av uppkopplad handel oavsett enheter, och en drivkraft bakom drömmen om en kontantlös framtid för alla, överallt. När världen går från analog till digital finns Visa med i stor skala för att omforma framtidens handel genom produkter, personer och nätverk. Mer information finns på About Visa och @VisaNews på Twitter.

Om Rambus Inc.

Dedikerade att göra data snabbare och säkrare, skapar Rambus innovativ hårdvara, mjukvara och tjänster som driver tekniska framsteg från datacentret till mobilen. Våra licenser, IP-block, chip, mjukvara och tjänster spänner över minne och gränssnitt, säkerhet och nya tekniker för att påverka den moderna världen positivt. Vi samarbetar med branschen, har partneravtal med ledade chip- och systemdesigners och tjänsteleverantörer. Integrerade i tiotals miljarder enheter och system, driver och säkrar våra produkter och tekniker flertalet applikationer, däribland Big Data, Internet of Things (IoT)-säkerhet, mobila betalningar och smarta biljettsystem. För mer information, besök rambus.com.