Över 200 deltagare från företag, organisationer och kommuner i Dalarna samlades på Romme Alpin för den årliga besöksnäringskonferensen Up to date. Foto: Visit Dalarna

Dalarnas besöksnäring sätter ny stark strategi mot 2030

Under två dagar samlades 220 deltagare från företag, organisationer och kommuner på Romme Alpin i Borlänge för den årliga besöksnäringskonferensen Up to date (9–10 nov). Dagarna ägnades åt att mötas, inspireras och att genom workshops arbeta fram en ny gemensam strategi för hela Dalarna mot 2030.

Viktig basnäring

Besöksnäringen är idag en av Dalarnas viktigaste industrier och räknas som en av länets basnäringar. Dalarna placerar sig också på en stark fjärdeplats bland Sveriges besöksregioner med en omsättning på 7,5 miljarder kronor och med målet att nå 10 miljarder år 2020.

- Mycket har hänt sedan 2009 då vi tillsammans tog fram en strategi för 2020 och vi kan konstatera att vi kommer att uppnå omsättningsmålet med endast liten tidsförskjutning. Stora framsteg har också gjorts inom de strategiska utvecklingsområden som då togs fram vilket gör att vi nu kan ta ytterligare ett stort steg framåt i den reviderade strategin inför 2030, säger Lotta Magnusson, chef för strategisk utveckling hos Visit Dalarna.

Dalarna vill bli bäst i klassen

Romme Alpin var under dagarna fylld till brädden med engagerade deltagare från företag och organisationer inom besöksnäringen i Dalarna och under konferensen blev det stor verkstad för att tillsammans arbeta fram en offensiv gemensam färdplan för Dalarna mot 2030.

- Målet är att ”Besöksnäringen ska vara Norra Europas ledande och mest attraktiva destination som erbjuder välkomnande och äkta upplevelser året runt”. För att ta oss dit så har vi tillsammans i näringen tagit fram sex strategiska utvecklingsområden som beskriver vad vi behöver arbeta med för att nå målet. Men vi kommer också behöva sätta extra stort fokus på digitalisering, internationalisering och hållbarhet, som måste genomsyra allt det vi gör övergripande, säger Carl Johan Ingeström, VD hos Visit Dalarna.

Ny inspiration och trendspaning

Mediaprofilen Lottie Knutson var en av inspirationsföreläsarna på plats som gav matnyttiga råd om både produktutveckling, produktpaketering och kommunikation. Lottie visade bland annat exempel och berättade om hur man som aktör kan arbeta med storytelling, vackra bilder och rörligt material för att skapa innehåll som besökaren vill dela i sina sociala kanaler.

Fakta

Svensk turism omsätter nära 300 miljarder kronor och sysselsätter 170 000 personer. I Dalarna är besöksnäringen en av våra viktigaste industrier och räknas idag som en av länets viktigaste basnäringar. Dalarna är Sveriges fjärde största besöksregion med en omsättning på 7,5 miljarder kronor med målet att nå 10 miljarder år 2020. Detta bidrar starkt till en ökad sysselsättning i en tjänsteintensiv bransch, där upplevelserna konsumeras på plats.

Strategiska utvecklingsområden för Dalarnas besöksnäring inför 2030:

- Analyser och kunskapsförmedling

- Produktutveckling

- Marknadskommunikation och försäljning

- Kompetensförsörjning

- Infrastruktur och tillgänglighet

- Finansiering och investeringar

Lotta Magnusson, Chef strategisk utveckling Visit Dalarna, 070-520 79 59

Carl Johan Ingeström, VD Visit Dalarna, 070-654 52 96

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring och Visit Dalarnas vision är att vara norra Europas ledande och mest spännande besöksregion. Dalarna är Sveriges fjärde största besöksregion med en omsättning på 7,1 miljarder med ett mål på 10 miljarder år 2020.

Vi företräder regionens besöksnäring, driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer och ansvarar för våra Tourist Centers i Dalarna. Destinationsbolaget Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 850 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring. Bolaget har ca 60 anställda, ca 100 miljoner i omsättning. Huvudkontoret finns i Rättvik.