Estnisk trädgårdsmarknad lockar tusental

Varje vår vallfärdar drygt 30 000 trädgårdsintresserade från hela Europa till den estniska staden Türi. Det är den årliga blom- och trädgårdsmarknaden som lockar med sitt stora utbud av frösorter, plantor och trädgårdstillbehör.I år går den av stapeln den 15 – 17 maj.

På Türis blom- och trädgårdsmarknad säljs växter av alla sorter. Såväl frön men också färdiga plantor säljs av de drygt 800 försäljarna. Här hittar den intresserade ett oräkneligt antal tomatsorter, örter, kål, gurkor med mera. Men också alla tänkbara blommor som tulpaner, aster, rosor och något av deras signum – klematis. Här finns med andra ord något för alla smaker och typer av trädgårdar.

Blom- och trädgårdsmarknaden lockar besökare från hela Europa för att sälja eller köpa frön, plantor och trädgårdstillbehör. Under förra årets besöktes den av cirka 32 000 trädgårdsentusiaster under tre dagar.

Den lilla staden Türi ligger tolv mil sydväst om Tallinn. Här har Estlands växtförsäljare samlats varje vår i snart 40 år. Det är försäljare från hela Estland, men även Lettland och Litauen som medverkar på marknaden. Förutom stora trädgårdsföretag och plantskolor så är även mindre lokala hobbyodlare och trädgårdsmästare aktiva i handeln under marknadens tre hektiska vårdagar.

Plats:
Türi, Kalevi Street
12 mil sydväst om Tallinn.

Öppet:
Fredagen 15 maj, 09.00-19.00
Lördag 16 maj, 08.00-19.00
Söndag 17 maj, 08.00-15.00

Biljettpris:
Vuxen: 2 €
Barn under 12 år: gratis

För mer information om Blom- och trädgårdsmarknaden besök:
www.lillelaat.tyri.ee

Res till Tallinn:

Från Stockholm kan man välja att antingen åka båt med Tallink Silja eller flyga från Bromma eller Arlanda med Estonian Air.
Bor man i södra Sverige finns det direktflyg från Köpenhamn till Tallinn.

Res från Tallinn till Türi:
med tåg

Det enklaste sättet att ta sig de 12 milen från Tallinn till Türi är med tåg. Det är både billigt och bekvämt. Biljetter kostar 5.50 €.
Från tågstationen är det sedan cirka 2 km promenad till Blom- och trädgårdsmarknaden.
elron.ee/en/

med buss
Ett annat alternativ är att ta bussen från Tallinns busstation till Türi (Türi bussijaam). Den avgår flera gånger dagligen och kostar 6.50 €.
Från busstationen är det sedan cirka 2 km promenad till Blom- och trädgårdsmarknaden.
www.tpilet.ee/en

med bil
Åker man bil från Tallinn till Türi kan man antingen ta Viljandi highway eller Tallinn-Tartu highway. Väl framme finns parkeringsplatser både för bil och för buss på Tehnika street. Därifrån är det 50-100 meter till marknaden.
tarktee.mnt.ee

• tyri
  • türi
  • plantor
  • frön
  • odla
  • odling
  • resa
  • trädgårdsmarknad
  • trädgård
  • blommor
  • estland

För ytterligare information kontakta:
Henrik Göthlin, Turistchef Estlands Turistbyrå i Sverige.
henrik.gothlin@eas.ee
08-23 60 18 / 0768-35 00 31

Programmet för ökad kännedom om Estland som turistmål sponsras av EU:s regionala utvecklingsfond.