Antalet gästnätter ökar i Karlskrona även i augusti

Färska siffror från SCB/Tillväxtverket visar en kraftig ökning för Karlskronas hotell även i augusti. 1.870 fler gästnätter än samma period 2013 är en ökning på hela 9%. "Det är riktigt trevligt", säger turistchef Terje Pedersen. "Karlskrona har haft en rekordsommar igen inom fler områden av besöksnäringen.
Bra väder, "Karlskrona Skärgårdsfest" och en stor konferens på Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har varit en lyckad kombination".

Störst är ökningen bland utländska besökare, där Tyskland står för en ökning på hela 87% i augusti. "En sen semesterperiod i Tyskland är självklart en stor del av förklaringen", säger Terje Pedersen, men vi ser också resultat av vår bearbetning av den tyska marknaden tillsammans med Marinmuseum inför öppningen av stadens nya attraktion, Ubåtshallen".

Johanna Hellström är Hotelldirektör på Clarion Collection Carlskrona Hotel: ”Väldigt glädjande besked att hotellnäringen växer även i augusti. Vi ser själva tillbaka på en fantastisk sommar där augusti inte är ett undantag, vi har en jättebra ökning mot föregående år och vi tar marknadsandelar i Karlskrona. Roligt att fler och fler upptäcker Karlskrona och besökarna som kommer hit blir ju ofta helt förälskade i staden, det är klart det kommer sprida sig vidare.”

"Tillsammans med VisitKarlskrona har vi bearbetat Tyskland, Österrike, Nederländerna och Schweiz konsekvent de senaste tre åren och börjar nu se effekterna. De kommer sannolikt att öka i takt med att vi även fortsättningsvis arbetar långsiktigt", säger Louise Carlberg, Verksamhetsutvecklare på Marinmuseum i Karlskrona.

Karlskrona har tidigare i höst berättat om besöksrekord och en ökning av hotellbeläggningen för både juni och juli månad på 9% respektive 11%. Också här var Tyskland största utlandsmarknaden.