VisitKarlskrona belönar Instagram-fotografer med utställning på torget

Karlskronas turismorganisation har under sommaren uppmanat invånare och besökare att tagga sina Instagrambilder med #visitkarlskrona. "Vi ville engagera alla som ivrigt använder Instagram som kanal för sina härliga bilder", säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. Samtidigt fick vi även snurr på vårt användargenererade flöde på den nya webbplattformen. Mer än 650 bilder skickades in under kampanjperioden - över all förväntan enligt turistchefen. Engagemanget har varit glädjande och de inskickade bidragen speglar just den mångfald i motiv, form och färger som vi ville få fram. Många soliga bilder har det självklart varit, inte så konstigt kan man tycka, i Sveriges soligaste stad.

Lagom till lördagens Torgfest i Karlskrona, kommer affischer i megaformat presentera 19 utvalda finalister på Klaipedaplatsen. Bland dessa ska en vinnare röstas fram - sista dagen är 9 oktober. Man lägger sin röst antingen på VisitKarlskronas facebooksida eller genom att använda den mer manuella metoden - en röstlapp som lämnas in hos ett intilliggande konditori. "Vi hoppas självklart att tävlingen "Årets Sommarbild" kommer bli en tradition", säger Terje Pedersen. Samtidigt har vi en förhoppning om att detta ger mersmak och att vi får in många sköna motiv från alla fyra årstider i vår vackra stad".