Antalet fritidsbåtar har ökat både på Göta kanal, Kinda kanal och i Östgötaskärgården.

Bättre sommar än befarat för Östergötlands besöksnäring

Antalet kommersiella gästnätter minskade rejält från juni-augusti i Östergötland jämfört med sommarsäsongen 2019 men ändå blev det inte så illa som befarat. Vissa aktörer har till och med slagit besöksrekord.

Under våren blev det ett drastiskt ras vad gäller affärsresor, konferenser och privat resande på grund av spridningen av Covid-19. Stängda landgränser och restriktioner kring resande, både i tjänst och privat, resulterade i en enorm osäkerhet kring möjligheten att hämta hem delar av vårens förlust av intäkter under sommarsäsongen 2020. Som tur var blev det inte så illa som först befarats och från platser kring Omberg och Vadstena, längs Göta kanal och i Östgötaskärgården rapporteras istället en rekordsommar.

Tillväxtverket har nu sammanställt SCB´s övernattningsstatistik för sommaren 2020 och för Östergötlands del visar siffrorna ett stort tapp av utländska besökare som till viss del lyftes av svenska hemestrare. På många platser har svenska besökare täckt upp för det i princip totala bortfallet av internationella gäster. De utländska turisterna tenderar att stanna längre och senare samt spendera mer pengar under sin vistelse så rent ekonomiskt kan det ändå ha blivit ett tapp för enskilda företag. De preliminära siffrorna för augusti månad visar ett tapp på 17 % för Östergötland. Juni månads siffror visar en minskning med 41 % i antalet kommersiella övernattningar och juli månad 22 % jämfört med samma månader 2019.

Från flera håll i regionen rapporteras ett högt tryck på uthyrning av kanoter, kajaker och cyklar och antalet fritidsbåtar har ökat både på Göta kanal, Kinda kanal och i Östgötaskärgården. Att Kolmårdens djurpark valt att ha öppet, om än med färre besökare varje dag, har haft en positiv påverkan på turismen i hela regionen och i Vadstena har man sett en ökning i antalet semestrande barnfamiljer.

Inför vinterhalvåret råder just nu en stor oro bland de aktörer som har öppet året runt och nu startar arbetet för Region Östergötland/Visit Östergötland och hela regionens besöksnäring att hitta former för en hållbar besöksnäring med fokus på omställning och innovation. Trendrapporter visade redan innan coronapandemin att affärsresandet, främst via flyg, var på nedgång i takt med företags hållbarhetsarbete och det finns även indikationer på att mötesindustrin är i behov av en digital reformation då fler och fler företag satsar på så kallade hybridmöten, där människor kan ses både på plats och virtuellt. Coronapandemin har uppgetts i media att ha snabbat på en utveckling som i vanliga fall skulle tagit minst 10 år.

Länk till interaktiv statistikrapportering för Östergötland och övriga Sverige där du kan filtrera per region, kommun, år, månad, boendetyp, nationaliteter m.m. hittar du här: www.visitostergotland.se/statistik

Presskontakt Strateg besöksnäring Region Östergötland 010-103 43 34

Presskontakt Strateg besöksnäring Region Östergötland 010-103 65 34

Vi jobbar för ett attraktivare Östergötland

Enheten för näringslivsutveckling inom Region Östergötland arbetar med att stärka Östergötlands attraktionskraft och utveckla regionens besöksnäring. För att marknadsföra Östergötland mot nationella besökare används varumärket Visit Östergötland.
I uppdraget från den Regionala Utvecklingsnämnden, som summeras i Region Östergötlands besöksnäringsstrategi, ligger både att genomföra utvecklingsinsatser i syfte att stärka besöksnäringen och att stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt.

Visit Östergötland
Drottninggatan 26