Shinrin-yoku och glödstekt fläskfile ska locka till utflykter

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2018 11:00 CEST

Dags att planera sommarens utflykter!

Sommaren, och med den semestertid, närmar sig med stormsteg – dags att planera vad man ska hitta på utöver sena grillkvällar och bokläsning i hängmattan (ja och fotbolls-VM såklart). För vad händer om du tar med dig grillkorven till en grillplats i skärgården eller boken till en solvarm strand vid Vättern? Jo, man har gett sig ut på utflykt!

För femte året i rad så vill en lång rad turistföretag i hela Östergötland inspirera invånare och turister i regionen att ge sig ut på utflykt. I katalogen #Utflykta har man samlat 59 aktiviteter som sker minst tre gånger under maj-september och garanterat genomförs om det anmäler sig två deltagare.

”Med #Utflykta vill vi underlätta för östgötar och turister att uppleva Östergötland”, säger Kristian Kårdal på Visit Östergötland ”Man kan som besökare vara säker på att aktiviteten genomförs på bestämda datum vilket är skönt om man har en bit att resa” .

Kraven för att få vara med i #Utflykta är just att man som arrangör garanterar ett genomförande under minst tre tillfällen, och att man varje år presenterar minst en nyhet. ”På så sätt har man alltid något spännande att se framemot när man får den nya katalogen” säger Kristian och fortsätter ” i år är det bl.a. skogsbad (Shinrin-yoku) eller att ta grönt kort på en dag som jag tycker sticker ut”

Samtliga aktiviteter finns på www.visitostergotland.se/utflykta

Föredrar man tryckt format kan man kostnadsfritt beställa ett exemplar via http://www.tbshopen.se/service/ostergotland/

Önskar man beställa exemplar till sina gäster använder man denna länk: www.tbshopen.se