Smaka på Öland - Säsongspremiär för guidade matvandringar

Smaka på Öland – Säsongspremiär för guidade matvandringar

En vandring i det vackra Öländska landskapet. Ett storslaget landskap kombinerat med närproducerade delikatesser och spännande historier om Öländska sägner och skrönor varvas med berättelser om traktens natur och kultur och om de Öländska delikatesserna som dukas upp i naturen.

I samarbete med öländska matproducenter har vi valt ut det bästa av vad Öland har att erbjuda av delikatesser. På menyn står läckra ostar, marmelader, lokalt bröd, gubbröra, salami, rökt dovhjort, havtorn, chutney och annat njutbart. Vi samarbetar med drygt 20 mathantverkare.

Gruppen vandrar tillsammans med en kunnig och engagerad guide mellan olika vackra platser. Längs vägen görs flera matstopp för att avnjuta de öländska läckerheterna som dukas upp i naturen. Under vandringen berättar guiden om traktens kultur och historia och om de öländska delikatesserna som serveras.

MÅNGA BERÄTTELSER
- Det finns så mycket att berätta, säger Ölandsguiden Karin Westbergh.

Från äldre dagar lever fortfarande många skrönor, sägner och spännande berättelser kvar. Kombinationen av berättelser, det unika landskapet och den goda maten gör att matvandringarna blir en upplevelse både för kropp och själ.

Hela sommaren från maj till början av september arrangeras matvandringar. Nytt för i år är att det finns flera olika matvandringar att välja på. En går i Ottenby naturreservat på södra udden, det finns också vandringar på Stora alvaret med start på Capellagården i Vickleby eller på Oldergården i Triberga och vandringen på norra Öland går längs den dramatiska Stenkusten och startar vid skurkvarnen i Jordhamn.

Menyerna varierar, vi vill vara så lokala som möjligt säger Karin Westbergh. I Ottenby finns bland annat rökt dovhjort från Ottenby på menyn och på vandringen längs Stenkusten är charkuterier från Rosas Handel i Löttorp en del av menyn.

Matvandringar passar alla som tycker om natur, kultur och god mat säger Karin Westbergh.

För bokning och mer information:
besök www.visitkalmaroland.com

Eller kontakta Karin Westbergh
Öländsk natur- och kulturguide

Westbergh Upplevelser AB
www.visitklmaroland.com

.

• guidad matvandring
  • lokalproducerad mat
  • stora alvaret
  • världsarvet södra ölands odlingslandskap
  • öland