Artister och musiktävling klara för Linköpings Stadsfest

Artister och musiktävling klara för Linköpings Stadsfest

Vi kan nu stolt presentera de första artisterna för Linköpings Stadsfest. Molly Sandén och Rhys kommer att förgylla varsin kväll på Borggården i augusti. Vi är också glada att finalen av P4 Nästa kommer tillbaka till Linköping Konsert & Kongress lördag 25 augusti under Linköpings Stadsfest.

För en vecka sedan presenterades några av årets idrottsevenemang för Linköpings Stadsfest, som i år är 21-26 augusti. Nu är det också klart med de första musikinslagen. På Borggården kommer vi att få njuta av konserter med två högaktuella artister. Rhys uppträder på scenen på Borggården fredag 24 augusti och Molly Sandén på samma scen lördag 25 augusti. Det är också klart att riksfinalen av P4 Nästa kommer tillbaka till Linköping Konsert & Kongress lördag 25 augusti under Linköpings Stadsfest.

Molly Sandén har under många år varit en självklar och folkkär artist i Sverige. Men det var när hon nyligen började släppa eget material på svenska som vi fått träffa den artist som hon är idag. Första singeln ”Rygg mot rygg” från kommande albumet har sålt platina och senaste ”Utan Dig” har länge legat högt på topplistorna. I hennes nya musik får vi möta en mer personlig och sårbar sida än tidigare. I vintras kunde vi se henne som en av programledare i Musikhjälpen. Den 27 april släpper Molly sitt nya album "STÖRRE". Lördag 25 augusti står hon på scenen under Linköpings Stadsfest.

Rhys musik har tagit Sverige med storm det senaste året. Få människor har undgått att höra Rhys ”Last Dance”. Låten har idag över 23 miljoner streams på Spotify. Uppföljaren ”Too Good To Be True” blev även den en stor hit och har gått varm på såväl radio som spellistor. Succédebuten gav henne en nominering till Årets Artist i P3 Guld och under årets Grammisgala berörde hon hela musikbranschen när hon framförde ”Last Dance” tillsammans med Tingsek. Karriären har bara börjat för Rhys och framtiden ser helt klart ljus ut för detta stjärnskott. Fredag 24 augusti uppträder Rhys på Borggården.

- Förra året hade vi ett bredare utbud av musikakter än någonsin och vi jobbar för att få till ett minst lika bra program i år. Både Rhys och Molly Sandén är fantastiska artister och jag hoppas och tror att många kommer vilja uppleva deras konserter på Borggården under fina sensommarkvällar. Och jättekul att Sveriges Radio vill komma tillbaka till Linköping med finalen av P4 Nästa. Det är häftigt att få uppleva direktsänd riksradio från Linköping, säger Claes Lauritsen, projektledare för Linköpings Stadsfest.

Riksfinalen av P4 Nästa är tillbaka under Linköpings Stadsfest för tredje året i rad. P4 Nästa är P4:s rikstäckande musiktävling för nyskriven och nyinspelad musik. Den vänder sig till både nya och etablerade låtskrivare och artister från hela Sverige. I år har över 850 låtar från hela Sverige skickats in till P4 Nästa och nu under våren och sommaren arrangerar Sveriges Radios 25 lokala kanaler lokala finaler. Av de 25 lokala vinnarna väljer sedan en jury ut åtta finalister som får tävla i den direktsända riksfinalen i Linköping.

- Det ska bli roligt att återvända till Linköping i augusti för att presentera de åtta bidrag som tävlar om den slutliga vinsten i P4:s musiktävling. Intresset för P4 Nästa är fortsatt stort bland landets musikmakare och det är inspirerande med alla nyskrivna låtar som skickats in till tävlingen, säger P4 Nästas projektledare Maths Broborg.

Mer om Linköpings Stadsfest

Linköpings Stadsfest är Linköpings största evenemang som årligen drar mellan 250 000-300 000 besökare till staden och pågår i år mellan tisdag 21 augusti och söndag 26 augusti.

Under veckan fylls staden av olika aktiviteter och händelser för barn, ungdomar och vuxna. Det bjuds på uppvisningar, matmarknad, musik, kultur, sport, prova-på-aktiviteter och mycket, mycket mer.

Mer information om Linköpings Stadsfest 2018 presenteras kontinuerligt på linkopingsstadsfest.se och facebooksidan ”facebook.com/linkopingsstadsfest”.

För mer info kontakta
Claes Lauritsen, projektledare Linköpings Stadsfest, 013-190 00 14, claes.lauritsen@visitlinkoping.se

Maths Broberg, projektledare P4 Nästa, 070-624 56 44, maths.broberg@sverigesradio.se