José González och The String Theory till Linköping i februari

José González och The String Theory till Linköping i februari

Förbered dig på en gränsöverskridande konsert där José González spröda folktoner möter The String Theorys moderna orkestrala nyanser den 8 februari på Linköping Konsert & Kongress.

José González och kammarorkestern The String Theory turnerade i Europa 2011. Det musikaliska mötet, där avskalade folkgitarrer och modern konstmusik vävdes samman, resulterade i utsålda hus och översvallande kritik i tidningar som DN, The Independent och El País. I början av 2017 åker José González och The String Theory ut på turné igen.

- Förra veckan släpptes spelningar med Takida och Stiftelsen, Lisa Ekdahl samt Johnossi i Linköping våren 2017. Nu fyller vi på evenemangskalendern ytterligare med en av Sveriges internationella stjärnor som förgyller programmet på Linköping Konsert & Kongress. I februari bjuder José González tillsammans med The String Theory på en unik musikalisk upplevelse som du inte vill missa, säger Tony Frost, Konsertkoordinator på Linköping Konsert & Kongress

José González släppte sitt senaste album ”Vestiges & Claws” 2015. En skiva där han inspirerats av brasilianskt 70-tal, amerikansk folkrock och västafrikansk ökenblues. Det är en samling låtar som bär spår av protestsång och småexcentrisk folkrock, groovig monotoni och rytmer, frustration och optimism. José González har turnerat framgångsrikt med albumet i Europa, Nord- och Sydamerika och i Australien - där han sålde ut Operahuset i Sydney två gånger om! Innan det har han släppt två album med projektet Junip, varit involverad i filmmusiken till ”The Secret Life of Walter Mitty” med Ben Stiller och medverkat på AIDS-välgörenhetssamlingen Master Mix: Red Hot + Arthur Russell.

The String Theory är ett musikerkollektiv och kammarorkester baserad i Berlin och Göteborg. Sedan 2007 har de utforskat den samtida klassiska musikens gränser och popmusik genom workshops, studioinspelningar och liveframträdanden. Under ledning av dirigenten PC Nackt har The String Theory undersökt olika konstnärliga samarbetsformer för att utveckla nya koncept vad gäller liveframträdanden.

José González With The String Theory, onsdag 8 februari, Linköping Konsert & Kongress
Biljettsläpp fredag 4 november kl 10:00

Mer information: