Programledare och gästartister klara för riksfinalen i P4 Nästa på Linköpings Stadsfest

Lördag 26 augusti är det dags för riksfinalen av P4 Nästa 2017. Den livesänds på Linköping Konsert & Kongress under Linköpings Stadsfest och direkt i P4. Nu är det klart att Annika Jankell och Linda Sundblad är programledare. Dessutom uppträder de åtta finalisterna i tävlingen och gästartisterna Darin, Pernilla Andersson och förra årets vinnare Noomi.

Blir det Stiko Per Larsson, MIAH, Chris L Svensson, Sisanda, Frontback, Maija HomHom, Michi eller Jo' & Eliah som vinner P4 Nästa 2017? Det kommer avslöjas under den direktsända riksfinalen i P4 från Linköpings Stadsfest den 26 augusti.

Innan vinnaren utses kommer de åtta finalisterna att framföra sina bidrag och dessutom uppträder flera gästartister: Grammis-vinnaren Darin, den flerfaldigt prisbelönta Pernilla Andersson och Noomi – förra årets vinnare av P4 Nästa (då kallad Svensktoppen nästa). Artisterna är uppbackade av P4 Nästas husband under ledning av kapellmästare Andreas Landegren.

– Vi är mycket glada att Sveriges Radio väljer att även i år ha finalen av P4 Nästa som en del av Linköpings Stadsfest. Linköpingsborna har nu ännu fler fantastiska artister att se fram emot. Att publiken dessutom får möjlighet att uppleva ett stort rikstäckande direktsänt radioprogram är ju häftigt, säger Linköpings Stadsfests projektledare Claes Lauritsen.

Programledare för riksfinalen av P4 Nästa är Annika Jankell och Linda Sundblad. Annika Jankell är journalist och programledare och har bland annat lett Svensktoppen, Melodifestivalen, Nyhetsmorgon, P4 Premiär och Jankell i P4. Linda Sundblad har varit artist sedan hon var 15 år och bland annat tävlat två gånger i Melodifestivalen och arbetat i många år som fältartist i svenska armén. Hon har dessutom varit programledare för P3 Star.

– Betydelsen för artister att bli spelad på Sveriges största radiokanal är enorm. Mycket står på spel. Därför är det så oerhört spännande att få medverka när morgondagens stjärna föds. P4 Nästa är Sveriges viktigaste musiktävling om ni frågar mig, säger Annika Jankell.

Omröstningen för att utse en vinnare via sms är redan igång och på plats kommer publiken tillsammans med en jury kora vilken av de åtta artisterna som vinner P4 Nästa 2017.

Evenemanget P4 Nästa riksfinal 2017 är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Linköpings Stadsfest och Linköping Konsert & Kongress.

Mer information, samt möjligheter att lyssna och rösta på bidragen: www.sverigesradio.se/p4nästa

Hela Sveriges musiktävling
P4 Nästa är P4 Sveriges Radios rikstäckande musiktävling för låtskrivare, artister och ny musik. P4 Nästa vänder sig till både nya och etablerade låtskrivare och artister från hela Sverige. I tävlingen är den inspelade låten central men de artister som sjunger och spelar på ett tävlingsbidrag viktiga. Tävlingsbidrag ska kunna framföras live med den artist eller grupp som medverkar på inspelningen.

I ett första skede sker lokala P4-finaler av P4 Nästa inför publik under våren och sommaren. I samband med de lokala finalerna avgör jurygrupper tillsammans med publiken via röstning vilka bidrag som blir lokala vinnare.

Därefter väljer en jury ut 8 av de 25 lokala vinnarna som slutliga tävlande i riksfinalen. Då inleds också publikröstningen inför riksfinalen. Finalisterna tävlar och uppträder live i direktsändning i P4 från Linköping Konsert & Kongress i samband med Stadsfesten i Linköping. Den låt som vinner P4 Nästa spelas sedan regelbundet en period i Sveriges största radiokanal P4 och får en tid efter finalen också en utmanarchans till Svensktoppen.

Pressbilder på programledare och gästartister i P4 Nästa:

Pressbilder på finalisterna i P4 Nästa:

Mer om Linköpings Stadsfest
Linköpings Stadsfest är Linköpings största evenemang som årligen drar mellan 250 000-300 000 besökare till staden 22 augusti till 27 augusti.

Under veckan fylls staden som vanligt av olika aktiviteter och händelser för barn, ungdomar och vuxna. Det bjuds på uppvisningar, matmarknad, eventby, idrottsevenemang, musik, dans, prova-på aktiviteter samt mycket, mycket mer.

Mer information om Linköpings Stadsfest 2017 presenteras kontinuerligt på linkopingsstadsfest.se
och facebooksidan ”facebook.com/linkopingsstadsfest”.

Maths Broborg, projektledare Sveriges Radio