Visit Linköping & Co varslar i spåren av Corona

Visit Linköping & Co har idag lagt ett varsel hos Arbetsförmedlingen om uppsägning av 15 personer på grund av arbetsbrist. Anledningen är att mötes- och evenemangsverksamheten påverkas negativt i spåren av Coronakrisen.

En stor del av verksamheten i Visit Linköping & Co påverkas i och med Coronakrisen. Efter att regeringen infört olika typer av restriktioner av möten och evenemang de senaste veckorna, har en väsentlig del av intäkterna under våren försvunnit då huvuddelen av alla planerade möten och evenemang har flyttats eller avbokats.

Bolaget varslar därför 15 av sina 55 medarbetare om uppsägning på grund av arbetsbrist. Förhandlingar inleds nu med de fackliga organisationerna Unionen och HRF.

-Denna kris påverkar hela vår näring, inte bara oss. Verksamheten under våren och sommaren har redan påverkats kraftigt, men vi har en välbokad höst. Att lägga varsel är nödvändigt i detta läge för att anpassa oss utifrån rådande förutsättningar, säger Johan Rustan, vd för Visit Linköping & Co och fortsätter:

- Vår nuvarande bedömning är att vi behöver ha kvar ett 40-tal medarbetare för att hålla vår verksamhet igång för att hantera våra uppdrag och snabbt vara redo när Coronakrisen släpper sitt grepp. Då kommer vi återigen att kunna erbjuda Linköpingsbor efterlängtade evenemang och genomföra de större kongresser och möten som gynnar besöksnäringen.

Bolagets verksamhet som sysslar med utveckling, samordning och marknadsföring av besöksnäringen kommer att drivas vidare med full kraft.

-Som Linköpings besöksnäringsbolag har vi en viktig roll i att stötta besöksnäringen på alla sätt vi kan och framför allt vara offensiva och redo när allt kickar igång igen. Vi räknar också med att betydligt fler svenskar än tidigare kommer att hemestra i sommar. Då har vi en viktig uppgift i att stimulera efterfrågan med olika aktiviteter och informera om de besöksmål och upplevelser som finns i staden, menar Johan Rustan.

Förutom bolagets tillsvidareanställda påverkas också cirka 300 behovsanställda och ett stort antal underleverantörer av exempelvis livsmedel, förbrukningsvaror, scenproduktion och teknik.

Tidigare i veckan meddelade bolaget att man tillfälligt stänger event-, mötes- och restaurangverksamheten i bolagets anläggning Linköping Konsert & Kongress på grund av att bristen på möten och evenemang. De lunchgäster som återstod, hänvisades istället till Linköpings övriga restauranger. Receptionen hålls öppen för biljettärenden kl 10-14 på vardagar. Alla medarbetare arbetar kvar i verksamheten tills vidare och det går bra att kontakta bolaget som vanligt.