Besöksnäringen i Luleå slår nya rekord

Besöksnäringen i Luleå fortsätter att växa.

Omsättningen ökade och det totala antalet turistiska övernattningar nådde nya höjder.

Inresande turism till Luleå hade en omsättning på 928 miljoner kronor under 2016. Det är en ökning med 19 miljoner från rekordåret 2015 och en ökning med över 100 miljoner kronor från 2014.

Detta beror kort och gott på att allt fler besöker Luleå. Antalet turistiska övernattningar i staden är det högsta som uppmätts någonsin, knappt 1,6 miljoner – det är en ökning med en halv miljon turistiska övernattningar sedan 2006, visar TEM-rapporten (turistekonomisk modell) som sammanställer SCB-statistik från helåret 2016.

– Det är glädjande att besöksnäringen som helhet fortsätter att överträffa de högt ställda målen vi har. Luleå lockar fler besökare till sig än någonsin och det är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Jenny Hellman, Visit Luleås VD.

Som vanligt spenderas besökarnas pengar mestadels på boende, restaurang och shopping. De tre kategorierna utgör 66 procent av den totala omsättningen.

Framför allt har shoppingen vuxit sig starkare med en ökad omsättning på 10 miljoner kronor.

– Det är viktigt att det går bra för handeln i Luleå eftersom den så starkt bidrar till Luleås attraktivitet. Tillväxten i handeln ger också tydliga effekter på vår lokala ekonomi med fler och nya jobb, säger Niklas Nordström, styrelseordförande för Visit Luleå.

Besöksnäringen genererade 53 miljoner kronor i skatteintäkter till Luleå kommun 2016.