Vill erbjuda isbrytarturer till besökare i Luleå

Isbrytarturer blir allt mer populärt hos besökare. Det har Laponia Rederi tagit fasta på och påbörjar provturer på isbrytare riktat mot besökare.

Under våren genomför Laponia Rederi ett antal testturer med Luleå Hamns isbrytande bogserbåt, Viscaria, för att utveckla en ny vinterprodukt för Luleå. Tanken är att kommande vinter kunna erbjuda privat- och gruppresenärer möjlighet att följa med Viscaria ut för att bryta is och ta del av den verksamhet som sker ombord och ute i hamnen. Gästerna utlovas en familjär service med högklassig mat ombord samt möjligheten att bada isvak ute till havs. Små grupper med maximalt 12 personer ger en exklusivitet och delaktighet. Turerna skall utgå från Strömören, Luleå.

Viscaria är 36 meter lång, 12 meter bred och har över 6000hk i maskin och kan bryta 1 meter tjock is i 2 knops fart.

–Isbrytarturer är allt mer efterfrågat av besökare i Swedish Lapland och vi på Visit Luleå ser Viscaria som ett perfekt tillskott för vår destination, säger Visit Luleås VD Jenny Hellman.

-Vi är glada att få erbjuda kryssningar även vintertid och hoppas att denna produkt kommer att skapa ännu en reseanledning till Luleå. Om allt går vägen ser vi fram emot att få paketera detta tillsammans med andra entreprenörer i regionen, säger Ulrika Kommes på Laponia Rederi.

Laponia Rederi kör sedan tidigare kryssningar och skärgårdsturer ut i Bottenvikens skärgård med fartygen M/S Laponia och M/S Symfoni.