Clarion Hotel Sense i Luleå är Clarion Hotel of the Year 2015 Scandinavia.

Vid Nordic Choice vinterkonferens i måndags utsågs Clarion Hotel Sense i Luleå till "Clarion Hotel of the Year", inför en publik på 2700 personer.

- Jag är enormt stolt och glad över att vårt hotell uppmärksammas i det här sammanhanget. Det finns så många fina Clarion hotell – Live i Malmö, Post i Göteborgoch Edge i Tromsö för att bara nämna några… men vi vann! Säger Nina Wikstedt, hotelldirektör på Clarion Hotel Sense.

För att vinna det här priset måste man uppvisa spetskompetens i gästbemötande, service och verksamhet. Kriterierna baseras på gästnöjdhet, medarbetarundersökningar och ekonomiskt resultat. Hotellet måste också följa konceptet och hålla en hög kvalitet och standard.

Clarion Hotel Sense i Luleå låg under 2015 etta bland alla Skandinaviens Clarionhotell i gästnöjdhetsundersökningen. Och det är också det här kriteriet som det läggs störst vikt vid i tävlingen.

- Gästnöjdhet handlar om bemötande och service. Så det här är tack vare vår personal – bland alla hotell så finns ingen bättre personal än den i Luleå, säger Nina Wikstedt.

Hotel of the Year-vinnarna sätter standarden för hela Nordic Choice system.

- Det här är stort för Luleå och regionen. Luleå är ett regionalt centrum för shopping, nöjen och upplevelser. Att ha boendeupplevelser som Clarion Sense stärker konkurrenskraften och gör Luleå till ett attraktivt besöksmål. Destinationen Swedish Lapland behöver boenden med den här höga standarden för att vara attraktiv även på den internationella marknaden, säger Jenny Hellman, vd på Visit Luleå.

Clarion Hotel Sense utsågs under hösten 2015 också till Luxury Modern Hotel of the Year – Sweden i tävlingen Luxury Travel Guide Award.