Franska proffsförare lockar besökare till Luleå

Från och med 17 januari 2014 och hela vintersäsongen kommer franska Ice Driving Institute by Tinseau bedriva verksamhet hos aktivitets- och konferensbolaget Ebbenjarka i Luleå. Företaget har i oktober 2013 bildat bolag i Sverige och kommer att köpa både tjänster och produkter som deras verksamhet är beroende av, lokalt i Luleå.

Ice Driving Institute drivs av sportbilsproffset Christophe Tinseau och kollegan Laurent Buisson, också känd inom sportbilsbranschen. Tinseau som började tävlingsköra i franska Formula Renault 1991 har i många år utbildat förare hos Porschegruppen. Deras bilpark består av Porsche 997 GT3RS, BMW E46 M3 och Subaro Impreza WRX. Samma bilmodeller har körts på banorna Le Mans Bugatti och Le Mans Blanche. Ett antal bilar kommer att fraktas till Ebbenjarka från Frankrike, men man har också köpt två bilar i Luleåregionen.

Företagets målgrupp är högutbildade, välbärgade och i huvudsak män från Europa som är intresserade av att lära sig köra bil i vinterklimat. De reser i sällskap med sitt företag, vänner eller familj och är förutom bilsport intresserade av att uppleva Luleå och fyrkantområdets natur, såväl som kultur- och restaurangutbud.

I Luleå har Tinseau och Buisson hittat den blandning av storstadspuls, naturupplevelser och serviceanda som deras kunder söker. Men Ice Driving Institute by Tinseau vänder sig även till lokalbefolkningen, övriga norrbottningar och hotellgäster som någon gång har drömt om att känna bilen spinna loss så som aldrig på vanliga vägar – eller som kanske bara vill sitta bakom ratten med en professionell sportbilsförare som instruktör i passagerarsätet.

Under sitt första verksamhetsår i Luleå räknar Ice Driving by Tinseau att omsätta mellan 10-15 miljoner kronor. Förhoppningen är att företaget kommer att finnas här i åtminstone tre år framöver.

Kontaktpersoner:
Graeme Richardson