Kultur- och evenemangshelg ska locka fler aktörer till Luleå

På initiativ av Luleå kommun arrangeras en weekend för aktörer från evenemangs- och besöksnäringen från Stockholm och Luleå. Syftet är att visa upp Luleå som kultur- och evenemangsstad och att dessa aktörer ska träffas i förhoppning om att det ska leda till framtida samarbeten.

– Superbra, evenemang som dessa gör att fler får upp ögonen för Luleå. Luleå har stor kapacitet för event med arenor, boende och kringaktiviteter. Det är toppen att fler kommer hit och får ta del av allt som Luleå har att erbjuda, säger Göran Widén, ägare Brändögruppen.

Under fredag och lördag den 23 och 24 oktober kommer aktörer från Stockholm till Luleå där de bland annat kommer att få ta del av Luleås evenemang- och kulturscen.

– Luleå konkurrerar med andra städer och en stad som andas optimism och framtidstro attraherar fler. Detta bidrar till att fler får uppleva Luleå och ta del av Luleås positiva utveckling. Samt att det skapas nya nätverk som i framtiden kan bidra till affärsmöjligheter för våra medlemsföretag och till att fler väljer att investera i Luleå, säger Jenny Hellman, vd Visit Luleå.

Totalt kommer det vara runt 70 personer som deltar under helgen jämt fördelat mellan Luleå- och Stockholmsaktörer och från de olika branscherna.

– Min förhoppning är att vi ska få fler intressanta gästspel till Luleå och att vi ska kunna erbjuda Luleåborna nya kulturupplevelser med flera aktörer inblandade. Men också att det ska bidra till ett ökat resande åt båda hållen och att fler kommer till Luleå för att ta del av kulturen och förlägga möten här. Det kan också leda till att fler av våra aktörer i Luleå tar sig ut i landet, säger Marie Wallsten, programchef Kulturens hus.

Tidigare i år arrangerades ett liknande evenemang med inriktning på bostadsmarknaden som gav goda resultat, bland annat att Rikshem valde att satsa i Luleå.

– Att fler satsar på Luleå gynnar alla – handeln, hotellen, besöksnäringen och det skapar jobb. För mig är dessa evenemang inte svåra att motivera. Det är snarare svårt att hitta anledningar till att inte göra det, säger Göran Widén, ägare Brändögruppen.

• mötas
  • evenemang