Luleå får ett nav för cykelentusiaster och yogaintresserade

En ny butik som blandar cykling och yoga öppnar i Luleå nästa vecka. Butiken ska fungera som samlingsplats för aktiva människor. Hos Ouroboros kan du hyra och köpa nästintill alla typer av cyklar. Lokalen på Kungsgatan 15 huserar dessutom både kaffehörna och en yogastudio.

- Vi vill att människor ska få chans att upptäcka hur roligt det är att röra på sig men slippa känslan av tävling. Alla förtjänar en bra cykel – den kan vara din träningspartner eller din terapeut, säger Eric Schleeme, som äger butiken tillsammans med sambon Susanne Törnlind.

Cykelgrupper, guidade turer och yoga

Vill du ha sällskap på cykelturen så är det Ouroboros du vänder dig till – den naturliga samlingspunkten för cykelturer i grupp. En kostnadsfri, social aktivitet som gärna avslutas med en kopp kaffe i cykelkaféet.

Ouroboros arrangerar guidade cykelturer som skräddarsys enligt kundens önskemål. Oavsett om du gillar fartfylld landsvägscykling och träningsturer eller om du föredrar lugnt tempo längs skogsstigar eller cykling i stan, så finns det en tur och en cykel för dig.

Yogapass som kombinerar traditionella och moderna yogastilar kommer att hållas i studion på källarplan. För cyklisten som ofta är stel och vill bli mer flexibel finns också yogastretch. Grupperna kommer att hållas små – upp till 6 personer.

- Alla som vill ska våga komma och prova yoga. Jag vill att det ska vara roligt och tillgängligt för alla. Och alla ska bli sedda, säger Susanne.

Potential som cykelstad

Eric och Susanne tycker att Luleå har potential att utvecklas som cykelstad. Luleå kommun satsar på att utveckla möjligheten för invånarna att använda cykeln som färdmedel. Luleåborna är i god form, vana pendlingscyklare och med ett klimat som förändras, med kortare perioder av snö ökar cykelintresset. Fatbike, som i USA och på andra platser i Europa funnits i flera år håller på att slå igenom stort i Sverige.

- Jag är cykelnörden från Alaska och före detta militär, berättar Eric. Och jag är kontorsråttan som hade en bekväm damsadel, cykelkorg och som försökte hänga med, fyller Susanne i.

De hoppas att Luleå är redo för ett nytt koncept och villigt att upptäcka att cykling är ett sätt att se sig omkring på, komma ut i skogen och roligare än spinningcykeln inomhus.

Utvecklar cykelturism

Genom Nyföretagarcentrum Nord fick Ouroboros kontakt med Visit Luleå och de slussades vidare in i besöksnäringens affärsutvecklingsprogram Arctic Spririt in Swedish Lapland (ASSL).

- Det har varit jättebra för det gav oss mod och uppmuntran att fortsätta. Alla har trott på idén och vi har sett att det finns en marknad. Affärsutvecklingsprogrammet har gett oss praktisk kunskap om paketering och produktutveckling, utan det hade vi inte vetat vart vi skulle ha börjat. Vi har fått mallar att arbeta efter och råd om vad vi ska tänka på. Vi har träffat människor under vägen som vi kommer att ha kontakt med och nytta av. Vi har sett att vi inte är ensamma och har all möjlighet att nätverka för att skapa affärer. Genom aktiviteterna som Visit Luleå och regionen skapar kommer vi snabbare ut på den internationella marknaden mot för vad vi annars hade gjort, säger Susanne.

- Ja, det har varit en ögonöppnare. Man grottar lätt in sig i sitt eget, nu har vi kommit ut och pratat med andra och fått energi, menar Eric.

Företaget har tagit del av ASSL:s alla delar och fått kännedom om alltifrån marknad, produktutveckling, kalkylering och paketering, internationella affärsplaner och digital kommunikation.

Nästa steg för Ouroboros är att paketera sina cykelupplevelser för att komma med i den produktmanual som presenteras för internationella turoperatörer som säljer privatresor inför sommaren 2017. Men redan den här sommaren tar de emot grupper på förfrågan.

Ouroboros tips på cykelrutter

Terräng: Ormberget, Mjölkuddsberget, Bergnäset-Nordkalotten, Karlsvik-Gammelstad
Landsväg: Bälinge-Avan-färjan till Sunderbyn-centrum

Kontakt: