Ny kajakguide över Bottenvikens skärgård

Destinationsbolaget Visit Luleå tillsammans med det regionala turismbolaget Swedish Lapland Visitors Board ger ut en kajakguide med förslag på sju olika kajakrutter med utgångspunkt från Luleå och Råneå.

Med denna guide som inspiration är förhoppningen att fler ska upptäcka Bottenvikens skärgård utanför Luleå som en utmärkt destination för paddlingsintresserade.

De sju olika föreslagna rutterna har olika svårighetsgrad och de olika öarna och fjärdarna beskrivs. I guiden finns även referenser till annan skärgårdsrelaterad information som guider, uthyrning av utrustning och stugor.

Bottenvikens skärgård är världens nordligaste bräckvattenskärgård. Med ljusa sommarnätter under största delen av paddelsäsongen och över 4000 öar från Skellefteå i söder till Haparanda i norr (varav 1300 av dem inom Luleå Kommun) är detta en utmärkt utgångspunkt för havskajakpaddling.

Kulturhistoriska lämningar som labyrinter, gistgårdar, båtlänningar och tomtningar vittnar om jakt och fiske i skärgården sedan 1300-talet. Dagens fiskelägen var från början kustbornas platser för somrarnas fiske. Idag befolkas de av fritidsfolket.

- Paddling är ett tematiskt produktutvecklingsområde för destinationen Luleå som kan locka en internationell målgrupp av outdoor- och äventyrslystna resenärer. Vi har helt enkelt otroligt fina förutsättningar för paddling här i Luleå, menar Camilla Bondareva vd på Visit Luleå.

Den som är intresserad av växter och geologi har mycket att finna på öarna i Bottenvikens skärgård. Här hittar du helt unika stenarter och flora som bara finns här och ingen annanstans. Under sensommaren kan paddlaren komplettera sin medhavda matsäck med exempelvis nyfiskad harr eller bär och svamp från skogens skafferi.

- Paddling räknas dessutom till hållbar ekoturism som kan locka den naturintresserade och miljömedvetne resenären. Att ta fram denna kajakguide är Visit Luleås första steg i att jobba med temabaserade ”touring routes" för destinationen Luleå, vi satsar nu att gå vidare med liknande guider på temat vandring och cykling, fortsätter Camilla Bondareva.

- Den nya kajakguiden är inspirerande och informativ för Luleåbor såväl som besökare till staden med både centrumnära och längre turer ut i vår vackra skärgård, säger Helén Wiklund Wårell, chef på Fritidsförvaltningen, Luleå Kommun som ansvarar för skärgårdsutveckling avseende infrastruktur.

Kajakguiden är framtagen på både svenska och engelska och går att ladda ned i pdf-format från webben (se länk nedan) samt finns att hämta eller beställa i tryckt form på Luleå Turistcenter i Kulturens Hus i Luleå. Rutterna med tillhörande kartor, text och bild är skapade av Gunvor Ekström, Mediagrafik & illustration, som själv är en aktiv paddlare och utbildad ledare inom Friluftsfrämjandet.

Foto: Gunvor Ekström

För mer info: