5 bibliotek Norge-besökaren inte får missa

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2020 08:07 CET

Foto: Christian Roth Christensen

Konstprojekt, magnifik arkitektur, det fjärde vackraste biblioteket i världen och oaser för barn. Norges bibliotek kommer i alla möjliga former och de imponerar. Här är fem av landets bibliotek som väcker extra mycket uppmärksamhet världen över.

1. Stormen bibliotek, Bodø
Det enklaste sättet att beskriva Stormen på är som en litterär katedral. Detta tack vare den storslagna glasfasaden och utsikten över hamnen. Den pampiga byggnaden i Bodø är skapad av DRDH Architects och både biblioteket och dess matchande konserthus har gett firman ett antal priser. Stormen blev utvalt till ”Årets bibliotek 2018”, och under samma år var biblioteket värd för över 650 olika evenemang och aktiviteter samt 470 000 besökare.

2. Tromsø bibliotek och stadsarkiv
Både lokalbefolkningen och besökare dras till biblioteket och stadsarkiven, ett livligt litterärt centrum mitt i Tromsø. Det unikt konstruerade taket är från de dagar då byggnaden var hem för Fokus Cinema, som öppnade 1973. Det nya biblioteket öppnade 2005.

Biblioteket arrangerar många spännande projekt och aktiviteter. Det finns olika temperaturer på olika våningar för att garantera att alla kan njuta av sin läsning, oavsett om man trivs i varmare eller svalare rum.

3. Vennesla bibliotek och kulturhall
Ett av Norges mest hyllade bibliotek ligger i Vennesla. Ända sedan det öppnade 2011 har det varit en viktig arena för konserter, teater och filmvisningar. Venneslas biblioteks- och kultursals speciella arkitektur är skapad av Helen & Hard AS som har vunnit flera priser tack vare det. Biblioteket har blivit kallat för det fjärde vackraste biblioteket i världen av The Huffington Post, och har också beskrivits som ett av världens tio mest magnifika bibliotek, tillsammans med Stormen i Bodø, av teknikmagasinet Wired.

4. Biblo Tøyen, Oslo
På Biblo Tøyen får de vuxna gott vänta utanför medan barnen och unga vuxna – i åldrarna 10 till 15 år – kan njuta av den stora samlingen böcker och aktiviteter. Biblioteket öppnades 2016 och innehåller alla möjliga faciliteter, allt från ett studierum och ett datalaboratorium för programmering, till en scen och en legovägg. Filmvisningar, matlagningskurser, kodningsklubbar, författarbesök och olika workshops är bara några av de otaliga aktiviteter som barnen får uppleva här.

5. Future Library, Oslo
Future Library är ett konstprojekt av den skotska konstnären Katie Paterson på uppdrag av Bjørvika Utvikling. Målet är att samla en originaltext av en ny författare varje år mellan 2014 och 2114. Texterna kommer att förvaras i ett specialdesignat rum i det nya allmänna biblioteket i Bjørvika och blir tillgängliga först 2114. 1 000 träd har planterats i Nordmarkaskogen i Oslo för att tillhandahålla tryckpapper för texterna.

Hittills har kända författare som Margret Atwood, David Mitchell och Sjón bidragit till projektet.

Norges spektakulära bibliotek