Boka en norrman till din semester

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2016 09:14 CEST

Foto: Mattias Fredriksson

Vill du äta middag i någons hem, istället för på en restaurang? Eller åka på en utflykt med en norrman? En ny webbsatsning gör det mycket enklare att hitta unika aktiviteter när du reser i grannlandet.

Webbsidan Airbnb stod för en miljon av 30 miljoner gästnätter i Norge förra året. Tjänsten har blivit ett världsfenomen och förmedlar boende hos privatpersoner, ofta mycket billigare än hotellrum. Nu vill en ny norsk webbplats lansera ett liknande koncept, fast för aktiviteter och upplevelser.

Nylanserade Bookanook
Kanske turistar du i Norge och vill hyra en kajak, besöka en bondgård eller upptäcka naturen från en hästrygg. Då kan du besöka den nylanserade webbsidan Bookanook. – Genom marknadsundersökningar upptäckte vi att både lokalbefolkning och turister hade svårt att hitta upplevelser och aktiviteter i Norge. Vi vill göra något åt det, säger Håvard Utheim, en av upphovsmännen bakom den nya tjänsten.

Kulinariska äventyr
På Booknanook.com kan både vanliga norrmän och företag registrera en verksamhet. Man kan redan hitta allt från guidade kajakturer i Lofoten och Segway-uthyrning i Oslo, till besök och aktiviteter på familjedrivna bondgårdar på landsbygden. Enligt Utheim är webbsidan en möjlighet för vanliga människor att erbjuda aktiviteter, trots att de inte har turism som sin huvudsakliga inkomst. På så vis kan besökare välja mellan unika upplevelser tillsammans med exempelvis en fotograf eller kanske en fårbonde – eller kulinariska äventyr i någons hem. – Med denna webbplats tror vi att vi kan göra Norge en ännu mer spännande plats att besöka, säger Utheim.

Ska expandera till hela Norden
Bookanook samarbetar med Innovasjon Norge och den slutliga planen är att expandera till hela Norden. Sajten finansieras genom en del av aktiviteternas pris. – Vi arbetar hårt för att skapa en bra produkt. Om vi lyckas så tror jag att word-of-mouth kommer att hjälpa oss att sprida ordet. Vi hade våra första två bokningar redan innan lanseringen, så det är en bra start åtminstone.

För mer information: https://booknanook.com