DNT slår medlemsrekord

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 09:12 CEST

Norrmännen älskar att vistas i naturen, i synnerhet genom att ”gå på tur och ski”. För tolfte året i rad slår Den Norske Turistforening (DNT) medlemsrekord, och har nu över 232 000 medlemmar, beräknat på årets sex första månader. En ökning med närmare fem procent, jämfört med 2009.

- Vårt idoga arbete med att sprida lust kring friluftsliv och natur har gett resultat, säger Kristin Krohn Devold, generalsekreterare i DNT.

I år märks det också tydligt att allt fler väljer en semesterform där man vandrar från stuga till stuga i de norska fjällen, med ett ökat antal gästnätter som följd.

Allra störst har uppgången varit i Rondane fjällområde, några timmars bilresa norrut från Oslo. DNT:s betjänta stugor i området har haft en uppgång med över 30 procent, där Grimsdalshytta ligger i topp, med en gästnattsökning på hela 61 procent.

DNT erbjuder ett av Europas största nätverk av vandringsleder, med över 200 mil av rösade sträckor.

Nu börjar den riktigt njutbara vandringstiden för både fjällfantaster och nybörjare. På http://ut.no får du dessutom hjälp att planlägga din vandringstur i norska fjällen. Här finns aktuell information om alla DNT:s stugor, turförslag, kartor, färdbeskrivningar och turtips.

www.turistforeningen.no