Klassisk sjöresa på teve gav nytt Guinessrekord

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2012 08:53 CEST

Ett rejält Guiness-rekord är ett av resultaten efter den maratonlånga tevesändningen förra sommaren av Hurtigrutens klassiska sjöresa mellan Bergen och Kirkenes. ”Världens vackraste sjöresa” går bland annat genom de västra fjordarna med Unesco-listade Geiranger, Helgelands dramatiska kustlinje, Lofoten-öarna samt Nordkap.

Den 16-22 juni förra året sände det norska tv-bolaget NRK hela 134 timmar direkt från Hurtigrutens fartyg MS Nordnorge. Kryssningen från Bergen till Kirkenes fick snabbt benämningen ”Världens längsta tv-program”, och lockade 3,2 milj norska tevetittare. Det går fortfarande att ta del av äventyret på NRK:s hemsida.

När delar av resan visades i efterhand på svensk teve i vintras valde hela 345 000 svenskar att titta på de två timslånga programmen.

En av nyheterna denna sommar är att Hurtigruten erbjuder flera kortare paketresor längs den norska kusten, där flygresan är inkluderad i priset.

www.hurtigrutenresan.se

www.nrk.no