Konst och musik – Sommarfestivalerna du inte vill missa i Nordland

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2014 16:55 CEST

Nordland i Nordnorge har mer än fjäll, fjordar och hisnande äventyr – här finns också kultur, historia, konst och musik. Sommaren 2014 hittar alla kulturintresserade spännande upplevelser i vackra Nordland.

Norges Nasjonale Turistveger är ett projekt vars syfte är att ge bilburna turister ett alternativ till de stora motorvägarna och samtidigt visa upp Norges vackra natur, kultur och byggnadskonst. I Norge finns det totalt 18 turistvägar och två av dessa ligger i Nordland, på Lofoten och längs med den vackra Helgelandskusten. Men i här finns också mer än naturupplevelser – i sommar bjuder Nordland på ett stort antal evenemang med kultur och konst som tema.

Skulpturlandskapet
Att bila i Nordland är en fröjd för den konstintresserade. ”Skulpturlandskap Nordland” är en internationell konstsamling där konstnärer från 18 olika länder gav sina bidrag under perioden 1992 till 1998. Du måste alltså inte bege dig in till stadens gallerier för att beundra skulpturer och konst. Den här samlingen, av inte mindre än 33 internationella utomhusskulpturer, hittar du i det vackra och varierade landskapet i hela Nordland.

Unik musikfestival
För den musikintresserade finns det gott om toner och musik att lyssna till i Nordland i sommar. Ett av de mest populära evenemangen är Trænafestivalen, en unik musikfestival som äger rum på ön Træna, 33 sjömil utanför Helgelandskusten. Besökarna kommer hit med båt, och eftersom det finns begränsat med boende väljer de flesta att campa på ön. Här bjuds man på musik till en kuliss av den vilda naturen.

Tio dagar lång musikfest

I staden Bodö är kulturlivet ständigt närvarande, men särskilt i juli, då Nordland Musikkfestuke arrangeras. Det är en stor årlig kulturhändelse med en mängd kända artister. Festivalen är en tio dagar lång musikfest och arrangemanget har väckt uppmärksamhet för sina spektakulära utearenor och den höga kvaliteten på deltagande musiker.

Klassiskt på Lofoten
I juli arrangeras Lofoten Piano Festival i det vackra havslandskapet, med klassiska verk som framförs i ögruppens gamla träkyrkor. Under veckan ges närmare 20 konserter med erkända musiker från stora delar av Europa.

Det är dessutom enkelt att uppleva det kulturella nordliga Norge i sommar. Med SAS nya direktflyg mellan Stockholm och Bodö finns hela Nordland bara en kort flygresa bort.

Sommarens konst- och musikfestivaler i Nordland:

Trænafestivalen: 10 jul 2014 till 12 jul 2014

Lofoten Piano Festival: 7-12 juli