Norges nyaste fjällstuga är något utöver det vanliga

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2014 06:58 CEST

Stuga nummer 500 sticker minst sagt ut. Norges största friluftsorganisation ”Den Norske Turistforening” har med sin nya stuga Rabothytta fått gott om internationell uppmärksamhet. Stugan ligger i Hemnes i Nordland och kan nämligen ståta med en mycket innovativ arkitektur.

Det ser kanske inte ut som en klassisk fjällstuga, men den kan användas på samma sätt som alla andra obemannade stugor Den Norske Turistförening förvaltar. Den nya stugan, som är nummer 500 i ordningen, har blivit byggd under 300 frivilliga timmar och den invigdes lördagen den 16 augusti.

– Det visar att en liten förening som Hemnes Turistförening, med endast 300 medlemmar, kan genomföra stora projekt, säger projektledaren Svein Arne BrygKeld till norska magasinet UTE.

Mitt i ett vandrings-paradis
Rabothytta är placerad mitt i vandrings- och trailområdet runt Okstindan på Helgeland. Stugan ligger på 1200 meters höjd, på Okstindbreen. Okstindan kallas för Nordnorges tak då bergsmassivet hyser flera av de högsta topparna i Nordnorge. Den högsta är Oksskolten på 1916 meter, vilket är Nordnorges högsta berg. Området är ett paradis för vandrare.

Stuga nummer 500 har 30 bäddar, fördelat på sju sovrum. Namnet Rabothytta har stugan fått efter den franska geologen och turisten Charles Rabot, som kartlade området i Helgeland i slutet av 1800-talet. Den säregna arkitekturen är designad av världskända arkitekterna Jarmund / Vigsnæs Arkitekter MNAL.