Polarjazz lyser upp Svalbard

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 09:17 CET

Nu börjar mörkertiden i Norges nordligaste stad. För Longyearbyen på Spetsbergen i ögruppen Svalbard är utan sol under flera vintermånader. Men det betyder inte att allt är öde och stilla, för här kan man som besökare hänga med på idel aktiviteter, som gruvexpeditioner, norrskensjakt, hundspannsfärder och snöskoterturer. Den mer äventyrlige satsar på toppturer med skidor och kunnig guide.

Den 31 jan-3 feb är det dessutom stor musikfest i det gamla gruvsamhället. Polarjazz -världens nordligaste jazzfestival - lockar med både internationella gästartister och Norges främsta musiker inom genren. Festivalen hålls för femtonde året i rad.

Dessutom har Longyerbyen flera gourmetrestauranger, världens nordligaste vinkällare av klass på restaurang Huset och Karls Berger pub, som lockar med mer än tusen sorter av starka drycker.

Under vintern flyger SAS från Oslo via Tromsø till Longyearbyen.

www.nordnorge.com

www.svalbard.net