Premiär för Mathallen i Oslo

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 09:04 CEST

Nu har Oslos nya mötesplats för matintresserade invigts. Mathallen i Oslo, som ligger i det nya trendiga området Vulkan vid Akerselva, lockar med 33 restauranger, barer och affärer med fokus på norsk kvalitetsmat och dryck. Men det bjuds även på matinfluenser från bl a medelhavsländerna och Asien.

Den gamla och varsamt renoverade stålfabriksbyggnaden är tänkt att bli ett centrum för norsk matkultur och en attraktion i sig. Här kan man som besökare både njuta av maten på plats, men också handla och få tips om hur råvarorna kan tillagas.

Aspelin Ramm, företaget bakom satsningen, har inspirerats av andra framgångsrika matmarknader som Torvhallerne i Köpenhamn och Borrough Market i London.

- Det är på tiden att Oslo får en egen matmarknad. Mathallen är ett sätt för oss att värna om de goda matupplevelserna, säger marknadsansvarige Frode Rønne Malmo.

Mathallen i Oslo är öppen tisdag-söndag. Det nya området Vulkan representerar en nytänkande, kreativ och kulturell del av Oslo, med mängder av små kaféer, designbutiker, kulturella institutioner och musikställen. Granne med Mathallen ligger nyöppnade Scandic Vulkan. Hotellet är det första i Norge med energiklassificeringen A och alla rum är skapta med hänsyn till Svan-märkningen.

www.mathallenoslo.no