​Sex nära familjetips i Nordland

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2016 14:32 CEST

Svartisen. Foto: Avani - Visitnorway.com

Nordland i Norge är som gjort för äventyrligheter i alla dess former. Och det är både familjevänligt och lättillgängligt. Med SAS direktlinje till knutpunkten Bodø är äventyret bara några timmar bort från vår svenska huvudstad.

Nordland i Norge rymmer äventyrliga aktiviteter för hela familjen - från familjevänliga museer till valskådning. Här är sex nära äventyrstips under sommaren i Nordland för hela familjen.

1. Lofotr vikingmuseum

I Borg på Lofoten styrde för tusen år sedan norska vikinga-hövdingar. Här låg också världens största hus känt från vikingatiden. Huset har rekonstruerats i full storlek, hela 83 meter långt, och rymmer nu ett vikingamuseum där det går att få en inblick i hur vikingarna en gång i tiden levde. Här finns möjligheten att ro vikingaskepp, skjuta med bilbåge och se vikingahantverk.

I augusti varje år står området också värd för Lofotr Vikingfestival - en fem dagars vikingafestival för hela familjen. Det blir uppvisningar, marknader, konserter, spel och tävlingar. Årets tema är vikingamat.

Se www.lofotr.no för mer information.

2. Valarna i Vesterålen

Strax norr om Lofoten ligger Vesterålen. Vesterålen ligger på kanten av kontinentalsockeln vilket gör havet näringsrikt och en perfekt utgångspunkt för valsafari. Här kan man uppleva världens största havsdäggdjur på nära håll.

Valsafari anordnas från maj till september från hamnen i Andenes och ute vid Bleiksegga finns under sommartid goda möjligheter att se allt från späckhuggare och knölvalar till grindvalar och den stora kaskelotten. Kaskelottvalarna mäter mellan 10 och 18 meter och väger mellan 40 och 60 ton. Det är den största av alla tandvalar och kan leva upp till 80 år.

På samma tur är det också troligt att man får se havsörnar.

Se www.whalesafari.com för mer information.

3. Norsk Luftfartsmuseum

Norsk Luftfartsmuseum öppnade 1994 och är byggt över den provisoriska flygplats som tyskarna byggde under andra världskriget, bara cirka 1,5 kilometer från Bodø centrum. Byggnaden är formad som en stor propeller och rymmer både militär och civil flyghistoria. Utställningen är på 10000 kvadratmeter och Nordens största inom luftfart. Här finns något för både vuxna och barn.

Se http://luftfartsmuseum.no för mer information.

4. Gläciärvandring på Svartisen

En av de många attraktionerna längs med Kystriksveien är Svartisen, som med 370 kvadratkilometers yta är Norges näst största glaciär. Svartisen är också Europeiska fastlandets lägsta glaciär och går ner till bara 20 meter över havet. Det gör den sommartid lättillgänglig och kanske ta en guidad glaciärtur på.

Se www.visithelgeland.com/en/Svartisen-glacier för mer information.

5. Öluffa

Helgeland anses vara ett av Norges bästa paddlingsområden – med tusentals öar att utforska och mängder med vita sandstränder gå i land på. Ett stillsamt och det kanske bästa sättet att uppleva området på är att öluffa – antingen med kajak men också med cykel. Och det är familjevänligt då det ofta är platt och ganska lätt terräng att cykla i.

Se www.visithelgeland.com/en/Island-hopping- för mer information.

6. Polarpark

Polarpark i närheten av Narvik är världens nordligaste djurpark och förlitar sig på att visa våra skandinaviska djur i deras naturliga miljö. Arterna lever här i några av världens största viltreservat och har därför mycket utrymme att leka på. Här går det att se alla de stora skandinaviska rovdjuren som björn, varg, lo och järv liksom rådjur, älg och ren.

För barnen finns också många andra icke-djur-relaterade aktiviteter att testa på, som slackline, zipline och klättring.

Se http://polarpark.no/HOME för mer information.

För mer information om hela Nordland, se http://www.nordnorge.com/no/nordland/.

SAS direktflyg trafikerar Stockholm Arlanda och knutpunkten Bodø mellan den 26 juni och den 11 augusti.