Swebus satsar på skid-VM med Visitnorway

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 07:30 CET

Inför skid-VM, som startar i Oslo om knappt en månad, inleder expressbussföretaget Swebus ett samarbete med Visitnorway. Tillsammans satsar de på att locka fler svenska skidentusiaster att resa med bussen till Oslo.

Bussresandet till Oslo har ökat kraftigt under de senaste åren, främst beroende på ett ökat arbetspendlande. Resandet mellan Göteborg och Oslo samt Stockholm och Oslo har exempelvis ökat med i genomsnitt drygt 12 procent årligen under de senaste fyra åren, enligt Swebus biljettstatistik. Med samarbetet med Visitnorway hoppas Swebus att även semesterresandet med buss till Oslo ska öka på samma sätt.

– Oslo har blivit en allt attraktivare semesterort med bland annat ny opera, satsningar inom designområdet och inte minst en vacker miljö med närheten till bergen och havet, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus.  Vi tror även att många svenskar inte vet hur nära det är till skidbacken från Oslo. Det har vi valt att trycka på inledningsvis i samarbetet med Visitnorway.

Samarbetet innebär att Swebus och Visitnorway gemensamt marknadsför paketresor till Oslo, bland annat resor till skid-VM där inträdesbiljett till tävlingar ingår. Dessutom säljer även det lokala turistkontoret VisitOslo paketresorna på sin webbplats.

– Vi är glada över att få till ett samarbete med Swebus och att vi på det här sättet kan erbjuda svenskarna attraktiva busspaket till Oslo och skid-VM, säger Robert Nygårdhs marknadschef på Visitnorways Sverigekontor.

Mer information om de olika paketresorna finns på:  http://www.visitoslo.com/no/swebus.172308.no.html

För mer information, vänligen kontakta:

Ingvar Ryggesjö,
presschef på Swebus
E-post: ingvar.ryggesjo@swebus.se

Swebus pressjour: 0701-87 12 00

Om Swebus

Swebus är störst inom interregional busstrafik i Sverige och erbjuder expressbussresor, bussresor till flyget med Flygtransfer och chartrade bussar. Företaget har över två miljoner passagerare per år på 10 000 avgångar per vecka. Med Swebus kan du resa till cirka 150 orter från Mora och Oslo i norr till Skåne och Köpenhamn i söder. Dessutom samarbetar Swebus med andra bussbolag för resor till Norrland och Europa. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på Swebus bussar finns gratis internet. Swebus ingår i Nobina AB, som är ledande i Norden på kollektivt resande med buss. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.