Tävlingen avgjord: här är framtidens fjällstuga

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 09:10 CEST

Foto: Snøhetta

Den norska fjällstugan Tungestølshytta raserades av orkanen Dagmar – nu ska den byggas upp igen. Arkitektfirmorna stod i kö för att få chansen att rita den nya fjällstugan i Luster. Vinnarbidraget är en unik kombination av modernt och traditionellt.

Den omtyckta fjällstugan Tungestølshytta blev förstörd av orkanen Dagmar på juldagen 2011. Stugan hade stått på samma plats i över 100 år och varit en kär plats bland naturälskare i området.

2015 tillkännagav Norges största friluftsorganisation ”Den Norske Turistforening” en tävling som gick ut på att rita en ny stuga. Arkitektfirmorna stod i kö för uppdraget och hela 67 företag uttryckte intresse för att ta sig an utmaningen.

– Det har varit ett stort intresse, det verkar som om detta är ett drömuppdrag för många arkitekter. Och det är inte konstigt, Tungestølen har en intressant historia och ett fantastiskt läge, säger projektledare Anne Mari Aamelfot Hjelle vid Den Norske Turistforening till tidningen VG.

Fokus har legat på att hitta ett bidrag som kan vara en förebild för framtidens fjällstugor. Den ska vara anpassad till natur och klimat – och kunna stå emot hårda stormar. Inte minst ska den passa in i den storslagna naturen och ta vara på platsens fantastiska vyer.

Modernt och traditionellt

Nu har vinnaren valts ut och det blir den norska arkitektfirman Snøhetta med bidraget "Virveltre". Det är en moden fjällstuga, med traditionella detaljer som påminner om den ursprungliga stugan.

Under vintertid kommer Snøhettas nya fjällstuga att vara en self catering-stuga med 12 bäddar. Faciliteterna är enkla, med vedspis, matlagning på gasbrännare och dusch i ett litet bås. Under sommarsäsongen ökar däremot kapaciteten med 40 bäddar och personal på plats. Det kommer att finnas en matsal för 50 gäster och ett kök som kan tjäna så många. Under sommarsäsongen kommer man också att öppna en servicebyggnad med duschar, torkrum och toaletter.

Snøhettas "Virveltre" består av flera stora och små enheter, med en total yta på 665 kvadratmeter. Projektet kommer att kosta 12 miljoner norska kronor och planen är att stugan ska vara i bruk sommarsäsongen 2017.

Källa: http://www.vg.no