The Twist – nytt konstmuseum vid Kistefos

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2019 07:15 CEST

Kistefosmuseet The Twist, BIG-Bjarke Ingels Group

Den 18 september 2019 slår ett nytt konstmuseum upp sina dörrar. The Twist är en del av det befintliga Kistefosmuseet i Jevnaker, inte långt från Oslo. Byggnaden är designad av prisbelönta BIG-Bjarke Ingels Group och kommer att vara skådeplats för utställningar med samtida konst. Öppningsutställningen blir ”Hodgkin and Creed - Inside Out” som visas mellan den 18 september-17 november.

Arkitekten Bjarke Ingels har beskrivit The Twist som en beboelig bro. Den 1 000 kvadratmeter stora byggnaden har en skulptural form som vrider sig halvvägs när den korsar Randselva-floden för att koppla ihop norra och södra sidan. Designen passar in i den unika miljön och förstärker besökarnas upplevelse av Kistefos, en av Europas mest naturligt vackra platser för att njuta av samtidskonst.

Besökare får tillgång till The Twist från båda ändarna av byggnaden. Från flodens södra sida går man in genom ett dramatiskt höjdutrymme med tydliga siktlinjer genom hela byggnaden till norra ingången. Från den nordliga änden av byggnaden kommer man in i ett panoramautrymme med utsikt över det omgivande landskapet.

Bjarke Ingels säger: "Vi fascinerades omedelbart av det dramatiska landskapet som omger Kistefos – den slingrande floden, skogstäckta flodstränder och den branta topografin. Vår design fungerar som en andra bro i skulpturparken, och bildar en kontinuerlig loop över båda flodbankarna. Med bron snubblade vi över vårt första experiment med social infrastruktur – en byggnad som fungerar som en bro – eller en kulturinstitution som fungerar som en del av en infrastruktur. "

Museum och skulpturpark

Kistefos grundades 1996 av den norska affärsmannen och konstsamlaren Christen Sveaas på den tidigare platsen för hans familjs pappersmassabruk. Kistefos består av ett industrimuseum, utställningsgallerier och skulpturpark vid Jevnaker, en kommun 80 kilometer norr om Oslo. Man bevarar byggnader och industriarv i området samtidigt som man bjuder på det bästa av norsk och internationell samtida konst.

Skulpturparken visar upp verk av ledande internationella konstnärer som bland annat Tony Cragg, Anish Kapoor, Marc Quinn, Jeppe Hein, Philip King, Llya Kabakov och Lynda Benglis. Det nya utställningsutrymmet blir en naturlig förlängning av det befintliga programmet.

Christen Sveaas säger: "Efter många års planering och utveckling är vi glada att öppna detta vackra nya utrymme, The Twist, på Kistefos. Det gör det möjligt för oss att utöka vårt arbete med ledande samtida konstnärer och välkomna fler besökare än någonsin tidigare. Vår ambition är att göra Kistefos till en måste-destination med utställningar i världsklass för att komplettera det rika industriarvet på platsen. "

Öppningsutställningen "Hodgkin och Creed - Inside Out” parar ihop Howard Hodgkin (1932-2017) med Martin Creed (f.1968) och presenterar viktiga verk från offentliga och privata samlingar, inklusive Christen Sveaas konstsamling.

Kistefosmuseet

För mer information: