​Upplev Kystriksveien – en av världens vackraste turistvägar

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2015 15:00 CEST

Kystriksveien från Steinkjer i söder till Bodø i norra Norge kallas ofta världens vackraste turistväg. Den löper genom 650 km kustlandskap och rymmer sevärdheter som Torghatten och andra mytiska bergsformationer i Nordland.

Utmed Kystriksveien finns underbara upplevelser. Längs med vägen finns många lättillgängliga sevärdheter som Torghatten, Svartisen och Saltstraumen. Och en resa längs Kystriksveien blir inte komplett utan minst en utflykt till sjöss. Det finns massor att välja på och tack vare expressbåtar och färjor går det utmärkt att öluffa. Det går exempelvis att ta en båt från Brønnøysund via Leka till Rørvik. Ön Leka är Norges geologiska nationalmonument. Här går det att se det unika landskapet med röda berg.

Det finns många spektakulära vandringsleder längs Kystriksveien. I de omgivande bergen går det att hitta Torghatten med det karakteristiska hålet som löper rakt genom berget. Utanför Sandnessjøen kan man vandra fjällområdet De Syv Søstre. Och Norges näst största glaciär ligger i Meløy och här går det att prova på glaciärvandring.

De flesta väljer att resa utmed Kystriksveien med bil, men det är även en bra väg för de som vill ta sig fram med cykelkraft. Cyklar finns att hyra på turistinformationerna i Brønnøysund, Sandnessjøen och Bodø och man kan få hjälp med transport av bagage på enskilda sträckor utmed vägen.

Det går också att uppleva Kystriksveien med kollektivtrafik. Brønnøysund, Mosjøen, Sandnessjøen och Bodø är alla naturliga utgångspunkter antingen med flyg eller tåg och buss. Förra året startade SAS upp en ny flyglinje direkt mellan Stockholm och Bodø i Norge. Satsningen blev lyckad och i år fortsätter de att erbjuda turister ett enkelt sätt att välja en aktiv sommar i ett av Norges vackraste kustlandskap. Direktflyget trafikerar Stockholm Arlanda - Bodø mellan den 28 juni till 9 augusti.

För mer information, se Visitnorway.comNordnorge.com och Kystriksveien.