Världens miljövänligaste lyxhotell – vid Svartisen Nationalpark

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2018 07:24 CET

Copyright holder Snøhetta/Plompmozes

I norra Norge breder den vilda nationalparken Saltfjellet-Svartisen ut sig, från fjord till fjäll i Salten, Nordland. Glaciären Svartisen täcker en femtedel av nationalparken. Vid foten av den majestätiska glaciären kommer ett nytt hotell snart att se dagens ljus; lyxhotellet Svart. Temat i projektet är natur – hotellet kommer vara beläget mitt i storslagen vildmark och dessutom har skaparna skyhöga miljövänliga ambitioner.

Närhet till orörd natur
Byggnaden ska vara ett så kallat ”powerhouse”. Det betyder att hotellet ska generera mer energi är det förbrukar – det gäller även den energi som ingår i byggandet, både för material och bortskaffande av material.

Byggnaden kommer att använda 85 procent mindre energi än ett typiskt modernt hotell, enligt arkitektfirman Snøhetta som ligger bakom projektet.
– Detta kommer bli världens mest miljövänliga hotell, säger arkitekten Zenul Khan till D2 magazine.

Svart ska vara det som skaparna anser är framtidens lyxhotell: ett boende med närhet till orörd natur och upplevelser i vildmarken. Hotellet kommer att börja byggas nästa år och de miljövänliga lösningarna styr designen in i minsta detalj. En av de viktigaste utmaningarna för Snøhetta har varit att kartlägga hur solljuset träffar området, så att solenergi kan lagras med maximal effektivitet. Något som är viktigt då hotellet ska byggas ovanför polcirkeln, där vintrarna är långa och mörka.

Inspirerat av fiskarstugor
Det cirkelformade hotellet i trä ska ha panoramautsikt över fjorden med många stora fönster, vilket ger en närhet till naturen runtom. Det bärande systemet består av träpålar – inspirerat av områdets traditionella fiskarstugor och torkställningar för fisk. Det kommer inte att finnas bilväg till hotellet, inne i cirkelformen finns istället en brygga som gäster ankommer till via båt.Man ska också kunna paddla under konstruktionen, både vid hög- och lågvatten.

Snøhetta är Norges kändaste arkitektfirma. De ligger bland annat bakom Operahuset i Oslo och 9/11 memorialmuseum i New York.