Världens nordligaste cykellopp – The Arctic Race of Norway 2014

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 07:10 CEST

Det som är känt för att vara världens vackraste kust kommer än en gång vara platsen där cykeleliten möts. I sommar samlas cyklister från en mängd olika länder i Nordnorge, för att tävla ovanför polcirkeln i det nordligaste cykelloppet i världen: The Arctic Race of Norway.

Förra året blev The Arctic Race of Norway det första professionella cykellopp som arrangerades innanför polcirkeln. I år går man ett steg längre och flyttar det 400 kilometer norrut. I årets upplaga går loppet mellan Hammerfest och Tromsø och passerar även Europas nordligaste punkt; Nordkap. Här kan besökare njuta av den enastående utsikten 400 meter ovanför det vilda, norska ishavet, med vetskapen om att långt bort i fjärran finns Nordpolen som nästa stopp.

Fyra etapper i vild natur
Loppet arrangeras mellan den 14 och 17 augusti och består av fyra etapper. Det omfattar totalt en sträcka på 708 kilometer genom Nordnorge, så långt norrut som ingen cykeltävling någonsin har ägt rum. De områden som passeras visar upp den unika skönheten i Nordnorges natur.

Tävlingen startar ovanför polcirkeln i staden
Hammerfest, den nordligaste staden i världen. Den första etappen är 204 kilometer lång och har sin mållinje på Nordkap. Under de två följande dagarna får cyklisterna uppleva Honningsvåg, norrskensstaden Alta och en klättring uppför Kvænangsfjellet. Rutten slingrar sig längs den vackra kusten med sin vilda terräng, och ger TV-tittarna, åskådarna och cyklisterna magnifika vyer längs med vägen.

Cykelfest ovan polcirkeln
2014 års Arctic Race of Norway kommer att avslutas i den arktiska staden Tromsø. Med fem varv allt som allt, med potentiellt avgörande bonussekunder, en spännande bana och en troligtvis rekordstor publik, kommer eventet bli till en unik cykelfest i den arktiska naturen, högt uppe ovanför polcirkeln.