Google rullar ut Mobile-first

I går (den 26/3) meddelade Google via sin blogg för webmasters att man nu rullar ut mobile first indexering. Som vi har skrivit om tidigare gäller det nu mer än någonsin att din webbsida är anpassad primärt för en mobil publik.

Google har fram tills nu utgått från den desktopversionen av en webbsida för indexering men nu kommer Google att samla in informationen för den mobilanpassade versionen av en webbsida.

Vad innebär mobile first för mig?

Mobile first indexering har i sig ingenting med ranking att göra, mobile-first handlar om vad Googles spindlar läser in. För de som inte har en mobilversion av sin webbsida kommer ingenting att hända vad det gäller själva indexeringen av den. Men, Google har börjat mobilanpassa delar av sina algoritmer för hur rankingen av en webbsida bestäms.

Google väger redan sen tidigare in användarupplevelse (UX) när man avgör ranking. I en mobil värld fungerar användarupplevelsen annorlunda eftersom andra förutsättningar gäller. Vidare har Google meddelat att de från och med i juli kommer att titta på mobil laddningstid som en del av sina algoritmer för ranking. Det innebär att om din webbsida laddar långsamt för mobila användare så kommer detta att ha en negativ påverkan för rankingen för din webbsida.

En mycket viktig del av användarupplevelsen är hur snabbt siten laddar i mobilen. Google har själva sagt att de inte är intresserade av att visa siter som har en laddningstid på över 3 sekunder.

Är AMP en lösning på mobile first?

Vi har jobbat med AMP sedan 2016 och vi har bland annat jobbat tillsammans med Googles utvecklare för att titta på effekterna av AMP. Läs mer här.

AMP har positiva effekter på användarupplevelsen och det är en teknologi som syftar till att förbättra laddningstiden på mobila enheter. Google har jobbat väldigt hårt med att föra ut AMP på bred front så de kommer definitivt inte att se användandet av det som en nackdel.

Slutsatsen blir att det blir allt viktigare att din webbsida verkligen är up to date, både vad det gäller “klassisk onpage-SEO” och mer tekniska detaljer.

Se till att:

1. Webbsidan fungerar ordentligt i mobilen och att specialfunktioner är utvecklade för att fungera bra på mobiltelefoner och sekundärt för att fungera bra på desktop.
  2. Se till att minimera laddningstiden så långt det är möjligt.
  3. Slå på https, säkerhet för dina användare är viktigt och det kommer inte att bli mindre viktigt.
  4. Implementera AMP (Accelerated Mobile Pages) för att ge ytterligare stöd åt den mobila versionen/användarupplevelsen.

• Elektroniska affärer, kommunikation

• sem