Har Bing börjat visa organiska sökord igen?

Vi har märkt att flera av våra kunder har ökat antalet sökord från Bing som de får trafik för från att under augusti haft ca 90% (not provided) till att under september och början av oktober endast ha ca 14% (not provided).

Detta innebär att vi under de senaste ca en och en halv månaden kan se vad besökare från organiska Bing har sökt/”Bingat” efter. Detta hjälper oss att bättre förstå våra kunders intentioner när de besöker våra kunders sidor från Bing.

Bilden visar en graf som är baserad på över 1 000 000 svenska sessions och visar andelen organisk Bing trafik som ger (not provided). Som man ser visar grafen att det sedan början av september endast är 10-15% av trafiken som resulterar i (not provided). Det innebär att man nu ser 85-90% av alla sökord som använts vid sökningar på Bing.

Är det värt att bry sig om Bing?

Enligt Statcounter står Bing för ungefär 2,5% av den svenska sökmarknaden medan Google ligger på runt 95%. Det är dock intressant att se sökorden i Bing eftersom det är en indikation på vilka ord som används i Google, sökbeteendet ser ungefär likadant ut.

• Webbmedia