Insidertips till Stockholms restaurangscen ska locka finska resenärer

Hemlagad korv, pinfärsk hummer och vinprovning på Stockholms restauranger väntar nu på nyfikna finska resenärer. Just nu sänds tio program om okända restaurangpärlor i Stockholm på finsk tv i en satsning från VisitSweden och Stockholm Visitors Board. Filmerna i kampanjen ”Tomis smakbitar från Stockholm” sänds mellan 22 april och 7 maj och har redan nått 700 000 tittare.

Finska resenärer är väl bekanta med Stockholms vanligaste sevärdheter, men behöver fler tips på restauranger, butiker och oväntade ställen att besöka. Därför har Stockholm Visitors Board tillsammans med Visit Sweden skapat en kampanj tillsammans med SAS för att få fler Sverigeresenärer från Finland att upptäcka stockholmarnas egna pärlor. Programserien ”Tomis smakbitar från Stockholm” är den första i raden av kampanjer under året i den hittills största gemensamma satsningen för Stockholm på en enskild utlandsmarknad. Guide i tv-programmen är Tomi Björck, känd finsk matprofil och restaurangägare i Helsingfors och Stockholm.

-  Många finländare kan delar av Stockholm lika bra som sin egen bakficka, men vi vill visa att det finns på mycket mer att upptäcka, säger Johan Uunila, landschef på VisitSwedens Finlandskontor. Genom att visa på de okända guldkornen i Stockholm kan vi få finländarna att övernatta och spendera mer på shopping, mat och upplevelser.

För finska besökare är Stockholm en kosmopolitisk stad med många mysiga uteserveringar och ett livligt restaurangutbud. Genom programmen får tittarna följa med Tomi på tio utvalda Stockholmsrestauranger där han pratar med kockar och provsmakar allt från klassisk biff till hemlagad korv och inlagd sill. Tv-serien har tagits emot väl och antalet tittare har hittills nått sammanlagt 700 000 tittare.

Tv-serien består av tio program på fyra minuter och sänds på bästa sändningstid på de finska rikstäckande kanalerna LIV och JIM. Varje avsnitt visas tre gånger och finns också på kanalernas webbplatser. Kampanjen inkluderar radioreklam som puffar för programmen, PR för finska journalister, kampanjwebben www.nelonen.fi/tukholma som ger mer tips och inspiration och VisitSwedens finska Facebooksida www.facebook.com/lomaruotsi.

-  I Finland finns en nyfikenhet på svensk mat och vi hoppas på mycket publicitet för Stockholms restaurangscen i och med serien, fortsätter Johan Uunila.

Finländarna är den största gruppen av utländska besökare i Stockholm när dagsbesöken inkluderas. De finska besökarna är också bland de resenärer som spenderar mest i Sverige per person och dag, i genomsnitt 1045 kr per dag (2011).

Den treåriga satsningen har som mål att öka antalet gästnätter från Finland i Stockholm året om och görs tillsammans med flera olika företag inom besöksnäringen i Stockholm.

Deltagande restauranger i kampanjen
Strömma Kanalbolaget, matkryssning med SS Stockholm
SkyView (Ericson Globe Arenas)
Scandic Grand Central, Teaterbrasseriet