​Stockholm värd för Europamästerskapet i cricket - till Sverige för första gången

Svenska cricketförbundet och Stockholms stad kommer att stå värd för 2016 års europiska mästerskap i cricket i Sveriges division. Det beslutades av Internationella Cricketförbudet (ICC) som tilldelade Sverige värdskap för World Cricket League Division II Europe. Det är första gången som ett officiellt utomhusmästerskap i cricket kommer att spelas i Sverige.

- Det är fantastiskt att internationella cricketförbundet för första gången någonsin valt Sverige som värd för det största mästerskapet som Sverige kan tilldelas. Cricket växer explosionsartat i Sverige och att få bli värd för denna turnering är ett tydligt bevis på att vi jobbar med rätt saker och att Sverige internationellt på allvar börjar ses som ett cricketland. Det ska bli väldigt kul att få kunna erbjuda svensk publik cricket i toppklass, säger Shahzeb Choudhry, ordförande i Svenska cricketförbundet.

Mästerskapet kommer att spelas den 16-21 augusti i Stockholm och deltagande länder är, förutom Sverige, Tyskland, Spanien, Isle of Man, Israel och Gibraltar. Turneringen genomförs med inledande gruppspel och efterföljande final och spelas i det kortare spelformatet ”Twenty20 cricket”, där en match pågår ca 2,5-3 timmar.

- Vi är väldigt glada och stolta över att Stockholm tilldelats EM i Cricket, vilket är ett bevis inte bara på cricketens framväxt i Sverige, utan även på Stockholms kapacitet att anordna och locka hit internationella sportmästerskap. Vi ser fram emot att kunna erbjuda EM-matcher mitt i centrala Stockholm, säger Emilia Bjuggren, idrottsborgarråd.

Cricket är en av de snabbast växande sporterna i Sverige och har på 5 år ökat från 13 lag till dagens 49 lag med över 3000 registrerade spelare. 2015 valdes cricket in i Riksidrottsförbundet, spelas i 4 olika divisioner såväl som i ungdomsturneringar och numera över hela Sverige.

- Svenska cricketförbundet är ett modernt nytänkande förbund och en förebild på många sätt. Cricketklubbar har blivit mötesplatser för nyanlända och bofasta och det är inte ovanligt med ett tiotal olika nationaliteter i ett och samma lag. EM i Sverige är en bra möjlighet att visa upp cricketens internationella och svenska profiler för en ny publik, säger Tomas Eriksson, ledamot riksidrottsstyrelsen.

Kontaktuppgifter

Jessica Nilsson Williams, styrelseledamot i Svenska cricketförbundet, 073-066 04 44, jessica.nilsson.williams@swedishcricket.org

För kommentarer från Emilia Bjuggren, kontakta Ömer Oguz, presskontakt: 076-122 92 34

Pressbilder och fördjupat material om cricket skickas gärna på begäran.

www.swedishcricket.org

• evenemang